Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W wieku 52 lat zmarł mój pracownik zatrudniony jako konserwator. Żonie została wypłacona 3 miesięczna odprawa pośmiertna, ponieważ jedyny syn zmarłego ukończył 19 lat i nie uczył się. Dwa tygodnie po śmierci ojca, syn podjął naukę. W związku z powyższym czy należy wypłacić 6-miesięczną odprawę pośmiertną żonie zmarłego?
Odprawa pośmiertna przysługuje dzieciom, które spełniają warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z FUS, tj.:
art. 68 ust. 1. Dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione mają prawo do renty rodzinnej:
1) do ukończenia 16 lat;
2) do ukończenia nauki w szkole, jeżeli przekroczyły 16 lat życia, nie dłużej jednak niż do osiągnięcia 25 lat życia, albo
3) bez względu na wiek, jeżeli stały się całkowicie niezdolne do pracy oraz do samodzielnej egzystencji lub całkowicie niezdolne do pracy w okresie, o którymmowa w pkt 1 lub 2.
ust. 2. Jeżeli dziecko osiągnęło 25 lat życia, będąc na ostatnim roku studiów w szkole wyższej, prawo do renty rodzinnej przedłuża się do zakończenia tego roku studiów.
Aby wypłacić odprawę pośmiertną, pracodawca musi ustalić krąg osób do niej uprawnionych. Skoro w chwili ustalania tych faktów pełnoletni syn zmarłego pracownika nie kontynuował nauki, nie był osobą uprawnioną do otrzymania odprawy. Nie widzę zatem podstaw do wypłacania zwiększonej odprawy, tym bardziej zonie zmarłego. Jeśliby uznać, ze syn spełniał w/w warunki, to połowa odprawy powinna być wypłacona jemu, a nie żonie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W roku szkolnym 2013/2014 nauczycielka od 08.03.2014 do 06.08.2014 przebywała na zwolnieniu lekarskim. Od 07.08.2014 otrzymała urlop macierzyński, skorzystała z dodatkowego urlopu macierzyńskiego i urlopu rodzicielskiego, który trwał do 05.08.2015r. W roku szkolnym 2013/2014 wykorzystała tylko dwa tygodnie ferii zimowych. Czy po okresie urlopu rodzcielskiego tj. od 06.08.2015r mam nauczycielce udzielić uropu wypoczynkowego w wymiarze uzupełniającym 6 tygodni za rok szkolny 2013/2014 oraz 4 tygodnie i 3 dni za rok szkolny 2014/2015 zgodnie z art.66 KN.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Na jakich zasadach powinien byc zatrudniony nauczyciel powracający z urlopu zdrowotnego? Czy na cały etat? Czy można mu i kiedy ograniczyć zatrudnienie? Nie ma możliwości zatrudnienia go na cały etat po powrocie od 1 września.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z dużą liczbą dzieci w przedszkolu chciałabym zatrudnić 2 pomoce do dzieci - czy mogą to być wolontariuszki i na jakiej zasadzie mogę z nimi podpisać umowę? Budżet nie pozwala mi na zatrudnienia na etat. Jest to przedszkole publiczne.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest podstawa prawna, aby w trakcie trwania roku szkolnego ograniczyć nauczycielowi etat na jego wniosek?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z podjętą uchwałą Rady Miejskiej z dniem 31.08.2015r. nasza szkoła zostanie zlikwidowana. Już teraz pojawiają się w związku z tym pytania i tak: Wszyscy pracownicy A+O zatrudnieni mają prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego. Czy w związku z powiadomieniem o likwidacji należy obniżyć proporcjonalnie wymiar urlopu (uznać zatrudnienie do 31.08.2015r.) czy też nie ma przeszkody udzielenia pełnego-26 dniowego urlopu - część z osób (kobiety) ma 55 lat życia i 35 lat pracy więc skorzysta z możliwości przejścia na świadczenie przedemerytalne, pozostali mają prawo do zasiłku dla bezrobotnych?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe