Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam! Co powinien zrobić dyrektor przyjmując ucznia do trzeciej klasy gimnazjum w trakcie roku szkolnego? Jak odnieść się do trzyletniego planu nauczania ? Dziękuję za udzieloną odpowiedz.
Kwestię realizacji podstwawy programowej uczniów zmieniających szkołę regulują przepisy ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
Jeżeli po przeanalizowaniu planu nauczania poprzedniej szkoły wynika, że nowy uczeń nie zrealizował treści programowych, które zrealizowane zostały w naszej szkole, wówczas:
§ 19. 1. Do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) w szkole podstawowej, gimnazjum oraz szkole ponadgimnazjalnej przyjmuje się ucznia na podstawie:
1) świadectwa ukończenia klasy programowo niższej (wpisu w indeksie potwierdzającego ukończenie semestru programowo niższego) w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł;
3. Różnice programowe z zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących dane zajęcia.
Jeżeli problem dotyczy również języków obcych, wówczas:
§ 21. 1. Jeżeli w klasie lub w semestrze, na który uczeń lub słuchacz przechodzi, naucza się, jako przedmiotu obowiązkowego, języka obcego (języków obcych) innego niż język obcy (języki obce), którego uczeń (słuchacz) uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć edukacyjnych uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału lub grupy w tej samej szkole, uczeń (słuchacz) może:
1) uczyć się danego języka obcego (języków obcych), wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych), którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
3) uczęszczać do klasy z nauką danego języka obcego (języków obcych) w innej szkole.
2. Dla ucznia (słuchacza), który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych), jako przedmiotu obowiązkowego, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danego języka obcego z tej samej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor szkoły nie może zapewnić nauczyciela danego języka obcego - nauczyciel wyznaczony przez dyrektora innej szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na konkursie na dyrektora w koncepcji rozwoju i funkcjonowania szkoły w jednym z punktów miałam stwierdzenie, że będę inspirować i wspomagać nauczycieli to wprowadzania programów innowacyjnych (szkoła cały czas takie programy prowadza). Wizytator zarzucił mi, że takiego punktu nie powinnam mieć ponieważ to jest obowiązek nauczyciela i mam dyscyplinować nauczycieli a nie zachęcać. Proszę o informację i podstawę prawną. Czy każdy nauczyciel ma obowiązek wprowadzać innowację?Dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak postępować w przypadku ucznia nieklasyfikowanego z praktyk zawodowych - nieobecności nie usprawiedliwione?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Decyzją wójta muszę zwolnić pracownika niepedagogicznego. W przeciwnym razie nie będę miała zatwierdzonego arkusza organizacyjnego. W szkole nie zmienia się liczba klas i uczniów. Jestem w trudnej sytuacji.
Zwolniony ma być woźny, nie wiem jaki powód podać w uzasadnieniu rozwiązania umowy? W jaki sposób zabezpieczyć się przed sadem pracy? Z góry dziękuję za informację.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przyrody zatrudniona jest w mojej szkole na 1/2 etatu i w sąsiedniej szkole również na 1/2 etatu. W tym miesiącu dyrekcja z sąsiedniej szkoły poprosiła już dwa razy tj. 6 godz. w tygodniu o zastępstwa koleżeńskie, ponieważ nauczycielka w tym czasie miała w tej szkole dodatkowe zajęcia (uroczystości szkolne). Proszę o poradę jak mam zachować się w takiej sytuacji. Nie chciałabym, aby dzieci z mojej szkoły były stratne, a zależy mi również na dobrych kontaktach z sąsiednią szkołą.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy uprawnień do nauczania wiedzy o kulturze w LO. Nauczycielka ukończyła filologię polską. Obecnie ma otwarty przewód doktorski (planowana obrona grudzień 2012) w katedrze kultury i sztuki (filologiczne studia doktoranckie. Czy może uczyć od września 2012 wiedzy o kulturze ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe