Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Ile godzin zajęć korekcyjno-kompensacyjnych może mieć grupa uczniów objęta takimi zajęciami? Kto te godziny przydziela?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach:
§ 6. 1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:
1) klas terapeutycznych;
2) zajęć rozwijających uzdolnienia;
3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
4) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej - w przypadku uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych;
6) porad i konsultacji.
2. W przedszkolu i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:
1) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
2) porad i konsultacji.
§ 19. 1. Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, jest zadaniem zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z uczniem, zwanego dalej "zespołem".
§ 20. 1. Do zadań zespołu należy:
1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;
2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię, o których mowa w § 19 ust. 2 pkt 1 - także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii;
3) zaplanowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji - w przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
§ 21. 1. Dyrektor przedszkola, szkoły i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, na podstawie zaleceń zespołu, o których mowa w § 20 ust. 1 pkt 2, ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Wymiar godzin zajęć, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2-5 i ust. 2 pkt 1, ustala się z uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
Zgodnie z powyższym liczbę godzin zajęć korekcyjno-kompensacyjnych ustala dyrektor na podstawie zaleceń zespołu, czyli w zależności od potrzeb uczniów liczba ta może być różna. Godziny te powinny być realizowane przede wszystkim w ramach tzw. godzin "karcianych". Jeżeli wśród nauczycieli nie ma osób z odpowiednimi kwalifikacjami, wówczas dyrektor może zatrudnić specjalistę. Liczba godzin, które będzie prowadził zależna będzie od tego, ile godzin przydzieli organ prowadzący.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę podać zakres praw członków związków zawodowych, biorących udział w posiedzeniu z dyrekcją w sprawie funduszu socjalnego. Czy członkowie podpisują się pod niektórymi dokumentami czy ustalając plan finansowy, mogą mieć dostęp do dokumentów w kwestii przyznawania świadczeń urlopowych? W szkole do tej pory dyrektor omawiał ze związkami tylko sprawy przyznania np. zapomogi losowej.Proszę podać odpowiedź i podstawę prawną.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy nauczyciel spełni warunki przejścia na emeryturę wg nowych przepisów? Nauczycielka urodziła się 1963r. Ma przepracowane 27 lat przy tablicy. Jest nauczycielką klas specjalnych (pracuje z dziećmi niepełnosprawnymi z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym i znacznym. Kiedy będzie mogła ubiegać się o emeryturę nauczycielską i jakie warunki musi spełnić?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informacje dotyczącą przeznaczenia godzin z art. 42 u.2 p2. KN (inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów;). Jakie godziny może prowadzić nauczyciel w roku szkolnym 2017/2018? Czy mogą to być: koła zainteresowań, zdw, opieka na wycieczce, przygotowania do konkursów, itp.?
- Zatrudnienie (ponowne) nauczyciela mianowanego po przejściu na emeryturę. Czy dyrektor może zatrudnić od 1 września nauczyciela mianowanego (który z dniem 29 sierpnia chce przejść na emeryturę), na czas określony do końca roku szkolnego (a nie zajęć dydaktycznych)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, mgr filologii angielskiej, posiadający certyfikat z języka niemieckiego (otrzymany w trakcie robienia stażu na nauczyciela dyplomowanego) może uczyć tego języka w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe