Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam, mam pytanie odnośnie oceny pracy dyrektora, której dokonuje Organ Prowadzący. Czy jest jakiś arkusz kontrolny (dokładny), wg którego ta kontrola przebiega? Co jest dokładnie sprawdzane? Chodzi mi bardziej o sferę pedagogiczną niż o finansową.
Organ prowadzący dokonuje oceny w obszarze pracy niepedagogicznej wykonywanej przez dyrektora, natomiast z zakresu pracy pedagogicznej – oceny cząstkowej dokonuje organ nadzoru pedagogicznego, czyli właściwy kurator oświaty.
Podstawa prawna.
Zgodnie § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2000 roku w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1066 ze zm.), oceny cząstkowej w zakresie realizacji:
a) zadań wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 5 Karty Nauczyciela oraz art. 39 ust. 1 pkt 5 i ust. 3 Ustawy o systemie oświaty dokonuje organ prowadzący szkołę,
b) zadań wymienionych w art. 7 ust. 2 pkt 1 i art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela oraz art. 4 i art. 39 ust. 1 pkt 2 i 7 Ustawy o systemie oświaty dokonuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
c) zadań wymienionych w art. 6 oraz w art. 7 ust. 2 pkt 2-4 Karty Nauczyciela oraz art. 39 ust. 1 pkt 1, 3, 4 i 6 Ustawy o systemie oświaty dokonuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
Kryteria oceny cząstkowej opracowują właściwe organy prowadzące oraz nadzoru pedagogicznego.
Zatem w zakresie pracy dydaktycznej oceny dokonuje organ nadzoru pedagogicznego.
Wśród kryteriów są m. in.:
1) rzetelna realizacja zadań związanych z powierzonym stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
2) wspieranie każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążenie do pełni własnego rozwoju osobowego,
3) kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
4) dbanie o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów,
5) realizacja zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami (wychowankami) albo na ich rzecz,
6) realizacja zadań wynikających z zadań statutowych szkoły (placówki),
7) realizacja zajęć i czynności związanych z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym,
8) kierowanie się dobrem uczniów (wychowanków), troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia (wychowanka) w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
9) odpowiedzialność za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły, z uwzględnieniem:- kontroli realizacji podstawy programowej,- wspólnego z radą pedagogiczną analizowania wyników oceniania zewnętrznego w celu poprawy jakości pracy szkoły,
10) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
11) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
12) odpowiedzialność za realizację zadań zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej i rady szkoły, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących, oraz zarządzeniami organów nadzorujących szkołę,
13) odpowiedzialność za zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym,
14) kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz sprawowanie opieki nad uczniami (wychowankami) oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
15) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych, z uwzględnieniem:
a) organizacji przebiegu sprawdzianów i egzaminów,
b) stwarzania warunków do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji,
c) wnioskowania w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników,
d) współpracy z organami szkoły i podmiotami wspierającymi szkołę,
e) przestrzegania przepisów prawa związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem nauczycieli,
f) dbania o wizerunek i promocję szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o konkretną odpowiedź popartą przepisem prawnym nt. czy przedszkole niepubliczne powinno dostać dodatkowe dofinansowanie z UM na dziecko ze wczesnym wspomaganiem rozwoju jeśli opinia została dostarczona do UM w dniu 5 listopada 2015 r. Czy UM może odmówić przekazania zwiększonej subwencji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chodzi nam o ustalanie i realizowanie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno - wychowawczych w gimnazjum. W rozporządzeniu pisze, iż szkoła ma obowiązek w tych dniach zorganizować zajęcia wychowawczo - opiekuńcze. Mamy pytanie, gdyż w różnych szkołach różnie realizowane jest to rozporządzenie. Czy nauczyciele w tych dniach muszą pracować w szkole, gdy nie ma uczniów; mieszkamy i pracujemy w takim środowisku, gdzie w 100% uczniowie nie przychodzą do szkoły podczas dni wolnych. Czy nauczyciele też mogą mieć w tych dniach wolne na mocy oświadczeń rodziców co do tego, iż w tych dniach ich dzieci będą przebywać w domu? Mamy wątpliwości, bo wiele szkół podczas dodatkowych dni wolnych jest zamkniętych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pełnoletni uczeń podczas lekcji samowolnie zabrał nauczycielowi telefon, nie reagował na polecenie oddania go i ostentacyjnie robił nim sobie zdjęcia. Jakie przepisy prawa naruszył uczeń?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zastępca dyrektora gimnazjum upoważniony pisemnie przez dyrektora do podpisywania dokumentacji szkolnej może swoją pieczątką stemplować i podpisywać arkusze ocen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, chciałabym zapytać czy plan pracy szkoły to ten sam dokument co koncepcja pracy szkoły? Na ile lat obowiązują te dokumenty i proszę o przepisy, które regulują tworzenie tych dokumentów. Dziękuję i pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe