Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Kodeks pracy:Art. 921. § 1. Pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułuniezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z...

PORADA PRAWNA

24 listopada 2011 Zatrudnianie (kodeks pracy)

Witam. Problem dotyczy zatrudnionej w mojej szkole pani (pracownika niepedagogicznego). Przebywała ona wcześniej na zasiłku dla bezrobotnych. W czasie jego pobierania, od 01.12.1997 r. przyznano jej emeryturę opiekuńczą (EWK) na chore dziecko. Przechodząc na tę emeryturę, nie otrzymała odprawy emerytalnej. Od 01.07.2002 r. jest zatrudniona w mojej szkole jako pracownik biurowy i pracuje na tym stanowisku do dziś. Czy przechodząc w przyszłości na emeryturę ze stosunku pracy będzie się jej należała odprawa emerytalna? Proszę także o podanie podstawy prawnej. Dziękuję i pozdrawiam.

Kodeks pracy:

Art. 921. § 1. Pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu
niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia.
§ 2. Pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa.


W szkole prowadzonej przez JST, pracownicy niepedagogiczni podlegają przepisom o pracownikach samorządowych.


USTAWA z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych

Art. 21. 1. Pracownikom samorządowym przysługuje dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa przy przechodzeniu na rentę inwalidzką lub emeryturę. Przepisy art. 22 ust. 1, art. 23 oraz art. 28 ust. 1 i ust. 3 ustawy o pracownikach urzędów państwowych stosuje się odpowiednio.

czyli:

USTAWAz dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych
Art. 28. 1. Urzędnikowi państwowemu przechodzącemu na emeryturę lub rentę inwalidzką przysługuje jednorazowa odprawa:

1) po dziesięciu latach pracy w urzędach - w wysokości dwumiesięcznego wynagrodzenia,

2) po piętnastu latach pracy w urzędach - w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia,

3) po dwudziestu latach pracy w urzędach - w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia.

2. Do okresu pracy w urzędach wlicza się okres zatrudnienia w innych zakładach pracy na zasadach określonych w przepisach, o których mowa w art. 22 ust. 2.

3. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, oblicza się jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.


ponadto:

Wyrok Sądu Najwyższego z 11 października 2007 r. III PK 40/07 (LEX nr 338805):

Przejście na emeryturę oznacza zmianę statusu pracownika lub pracownika - emeryta na status wyłącznie emeryta i dlatego odprawa przysługuje pracownikowi dopiero w związku z ustaniem stosunku pracy w celu tak rozumianego przejścia na emeryturę, choćby ją wcześniej pobierał.

 

 

Jeżeli pani zatrudniona w szkole nie otrzymała wcześniej odprawy emerytalnej, to przechodząc w przyszłości na emeryturę, powinna taką odprawę otrzymać.  

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT