Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zatrudniłam panią jako pomoc do uczniów niepełnosprawnych w szkole specjalnej. Pani obecnie ma licencjat z psychologii pracy. W ubiegłym roku ukończyła jednocześnie kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki i kurs pedagogiczny dla nauczycieli pracujących w szkole. Pani chciałaby teraz pracować jako nauczyciel wspomagający lub świetlicy. Czy może?
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli:
§ 14. 1. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, gimnazjach specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe w zakresie oligofrenopedagogiki lub
2) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki, określone w § 2-5, a ponadto ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, lub
3) ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności oligofrenopedagogika.
oraz
§ 24. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy w internatach posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) ukończyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w której prowadzone są świetlica szkolna lub internat, określone w § 2-4.
Z powyższego wynika, że pani nie posiada odpowiednich kwalifikacji. Ukończony kierunek (psychologia pracy) z pewnością nie spełnia wymogów rozporządzenia, czyli: kierunek, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania z wymiarem 18/18. Czy mogę wypowiedzieć warunki pracy i płacy temu nauczycielowi? Podyktowane jest to tym, iż n-l ma uprawnienia do nauczania w kl. I-III, a zmniejsza się ilość oddziałów w tych klasach i nie ma możliwości zatrudnienia na poprzednich zasadach.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który ma przygotowania do nauki historii może uczyć przedmiotu Własna Historia i Kultura Kaszub?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Woźna oddziałowa w przedszkolu publicznym zatrudniona na pełen etat na czas nie określony. Po rocznej nieobecności w pracy spowodowanej chorobą i jej leczeniem nie otrzymała zgody lekarza profilaktyka na powrót do pracy na zajmowanym stanowisku woźnej oddziałowej. W związku z tym rozwiązałam z pracownikiem umowę o pracę. Pani ta nie poinformowała pracodawcę o zamiarze odwołania się od orzeczenia lekarskiego do Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy. W trybie odwoławczym otrzymała orzeczenie o przydatności do pracy na stanowisku woźnej oddziałowej i złożyła podanie o przywrócenie do pracy.
Na zwolnionym stanowisku pracy została zatrudniona już inna osoba (umowa na czas określony). Wobec powyższego proszę o informację, czy istnieje możliwość nie przyjęcia (przywrócenia)do pracy byłej pracownicy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel mający uprawnienia do nauczania biologii może uczyć w technikum przedmiot uzupełniający przyroda?
- Pytanie dotyczy zaliczania zakończonych okresów zatrudnienia do dodatkowego miejsca zatrudnienia w sytuacji, gdy w podstawowym miejscu pracy nauczyciel ma zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy – chodzi o interpretację § 7 ust. 1, 2, 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Sytuacja jest następująca:
Nauczyciel pracuje w szkole A w pełnym wymiarze czasu pracy (podstawowe miejsce zatrudnienia) oraz w szkole B w niepełnym wymiarze (dodatkowe miejsce zatrudnienia). Czy do dodatkowego miejsca zatrudnienia można zaliczyć okresy zatrudnienia w szkole C? Okresy zatrudnienia w szkole C nie są zaliczone do stażu pracy w szkole A, jednak okres ten dubluje się z innym okresem zatrudnienia w szkole D, który to został zaliczony do stażu pracy w szkole A. Jaka jest zasada ustalania stażu pracy w dodatkowym miejscu zatrudnienia? Czy można do niego zaliczyć inne dodatkowe okresy zatrudnienia, czy jednak każde dodatkowe miejsce zatrudnienia należy traktować odrębnie? Mam tutaj na myśli sytuację, kiedy w podstawowym miejscu pracy nauczyciel ma zatrudnienie w pełnym etacie.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe