Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgodnie z nowym ramowym planem nauczania tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć edukacyjnych wynosi w gimnazjum: kl. I - 29, kl. II - 30, kl. III - 31. Czy ta liczba godzin może być zwiększona o 3 godz. tygodniowo przyznane przez organ prowadzący (paragraf 3.1 rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania).
Rozporządzenie określa tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas oraz zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas, na danym etapie edukacyjnym.
Zgodnie z § 3. 1 organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora szkoły, może przyznać nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału na:
1) okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) realizację następujących dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów:
a) zajęć z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany obowiązkowo w szkole,
b) zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Jeżeli organ prowadzący przyzna dodatkowe godziny na obowiązkowe zajęcia edukacyjne, wówczas tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wzrasta o ilość przyznanych godzin. W § 3 ust. 1 pkt. 1 jest mowa o zwiększeniu liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Jest to wyjątek od ogólnej zasady określonej w rozporządzeniu jako tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych (29, 30 i 31).
W przypadku przyznania przez OP godzin na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych rozwijających zaintersowania i uzdolnienia uczniów, nie wchodzą one automatycznie do planu nauczania i nie podwyższają tym samym tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć. Inaczej będzie, gdy dyrektor skorzysta z możliwości wprowadzenia tych zajęć do planu nauczania. Wówczas zajęcia te staną się dla uczniów zajęciami obowiązkowymi (§ 3. 2).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z powodu małej liczebności klas organ prowadzący dał mi wytyczne, abym połączyła 3 klasy (4 roczniki). Łącznie grupa nie przekraczałaby 26 uczniów. Niestety w klasie V mam 2 uczniów z orzeczeniem (niepełnosprawność sprzężona i niepełnosprawność ruchowa), w klasie VII - 1 (niedostosowanie społeczne). Dostałam wytyczne od organu prowadzącego, aby połączyć klasy V, VI i VII. Opracowałam arkusz, w którym połączyłam dwa oddziały VI - VII, natomiast nie łączyłam kl. V z uwagi na uczniów którzy wymagają szczególnych dostosowań . Otrzymałam pozytywną opinię związków zawodowych. Wysłałam arkusz do organu prowadzącego i otrzymałam uwagi do ww. arkusza z uwzględnieniem łączeń tych 3 klas. Wiem, że to wpłynie na jakość nauczania i jest zagrożona realizacja podstawy programowej, poza tym nie będę w stanie zapewnić odpowiednich warunków uczniom ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z orzeczenia. Co mogę w tej sprawie zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwolnienie z nauki języka obcego nowożytnego ucznia klasy IV szkoły podstawowej. W placówce, w klasie IV, jako język obcy wybrano angielski. Drugi język obowiązujący w szkole, to hiszpański - od VII klasy. Rodzice ucznia klasy IV zwrócili się z prośbą o zwolnienie ich dziecka z angielskiego i przeprowadzenie egzaminu z hiszpańskiego (uczeń jest do niego przygotowany w każdej chwili - zna bowiem ten język). Dziecko nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, jednak problemem jest dla niego długie przebywanie w szkole i to jest głównym powodem, dla którego rodzice proszą o powyższą zmianę. Czy dyrektor szkoły może zorganizować taki egzamin z hiszpańskiego i zwolnić ucznia z nauki angielskiego. Jeśli tak, jak miałoby to wyglądać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń upośledzony w stopniu głębokim, posiadający orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych może jednocześnie otrzymać opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka? Do jakiego wieku dziecka miałaby być wydana, jeśli opinię wydajemy do czasu podjęcia nauki w szkole, a dzieci z głębokim upośledzeniem realizują obowiązek szkolny bez wyraźnego przejścia "do szkoły"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zdał egzamin na mianowanego w sierpniu.Od kiedy należy im się podwyżka? Jaka jest podstawa prawna?
- Czy uczeń "Szkoły w chmurze", gdzie realizowane jest tzw. nauczanie domowe, może mieszkać w bursie w innym mieście? Chodzi o to, czy w tej sytuacji będzie na niego naliczana subwencja oświatowa jako dla wychowanka bursy? Zaznaczam, że uczeń jest zapisany do szkoły w Chmurze, a chce mieszkać w bursie z powodu uczęszczania na treningi sportowe. Nie ma innego powodu zdrowotnego, rodzinnego, prawnego, który by zalecał korzystanie z formy nauczania domowego.Jakie przepisy to regulują? Jeśli nie ma takich przepisów to proszę o wskazówkę, gdzie można by kierować zapytanie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe