Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z prośbą o udzielenie porady prawnej dot. wypłaty odprawy emerytalnej. Pracownik obsługi zatrudniony był w szkole w pełnym wymiarze czasu pracy , jako starszy woźny oraz dodatkowo w ramach drugiego stosunku pracy jako sprzątaczka, w wymiarze ½ etatu. 31 lipca 2013 roku rozwiązano oba stosunki pracy na mocy porozumienia stron (art. 30 § 1 pkt. 1 Kp) , w związku z przejściem pracownika na emeryturę od 01.08.2013 r. Na podstawie art. 38 ust. 3 Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych wypłacono pracownikowi jednorazową odprawę emerytalną z pełnego etatu w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Nie wypłacono natomiast odprawy z tyt. rozwiązania stosunku pracy z dodatkowego zatrudnienia. W dniu dzisiejszym pracownik zwrócił się do mnie o wypłatę odprawy emerytalnej z tego drugiego stosunku pracy, ponieważ dowiedział się, że mu się też należała. Moje pytanie brzmi: Czy pracownikowi należy wypłacić odprawę emerytalną również z tytułu rozwiązania drugiego stosunku pracy?
Zgodnie z § 9 ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy jest wypłacana w dniu ustania stosunku pracy.
Zawarcie drugiej umowy o pracę z tym samym pracownikiem skutkuje nawiązaniem drugiego stosunku pracy. Każdą z tych umów należy traktować oddzielnie (osobno naliczane wynagrodzenie, osobne akta osobowe, osobne badania lekarskie i szkolenia BHP, osobne rozliczanie urlopów, osobno naliczane 13-tki, itd.).
Również odprawa emerytalna powinna być osobno obliczona dla obydwu umów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka jest zatrudniona w zespole szkolno-przedszkolnym w niepełnym wymiarze.
Od września 2017 r. do 11 lutego 2018 r. wymiar zatrudnienia wynosił 11/20 (w tym 9 godzin w szkole podstawowej, 2 godziny w przedszkolu). Nauczycielka korzystała z urlopu wypoczynkowego jak pozostali nauczyciele szkoły podstawowej w okresie ferii zimowych - od 29 stycznia do 9 lutego 2018 r.
Od 12 lutego 2018 r. do 31 sierpnia 2018 na mocy porozumienia zmieniającego umowę o pracę jej wymiar zatrudnienia wynosi 22/22 i 2 godz. ponadwymiarowe (w tym 15 godz. w przedszkolu i 9 godz. w szkole podstawowej). Zgodnie z projektem organizacyjnym w roku szkolnym 2018/19 większość godzin będzie realizowała w szkole podstawowej
Bardzo proszę o pomoc w ustaleniu, jaki wymiar urlopu przysługuje tej nauczycielce w 2018 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od roku 2017/18 klasy II i III gimnazjum zostały włączone do szkoły podstawowej. Dyrektorowi gimnazjum z końcem br. szkolnego kończy się kadencja. Nie ma dla niego godzin dydaktycznych na etacie nauczycielskim w szkole podstawowej, ani też w innej szkole podstawowej w gminie (wszystkie szkoły będą funkcjonować jako podstawowe, a oddziałami gimnazjalnymi). Dotychczasowy wicedyrektor gimnazjum zostanie wicedyrektorem w szkole podstawowej. Czy dyrektor może odejść z art.20 KN?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Sprawa dotyczy nauczycielki zatrudnionej na podstawie mianowania w wygaszanym od 01.09.2017r. gimnazjum, przebywającej od 27.02.2017r. do 26.02.2018r. na urlopie zdrowotnym. Nauczycielka uchylała się od przyjęcia informacji (art.225 ust 1 i 2) dyrektora gimnazjum (art. 225 ust. 3 ustawy z dnia 14.12.2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe). Nie złożyła, zgodnie z art. 225 ust. 4 oświadczenia o odmowie przejścia w stan nieczynny i nie wyraziła zgody na ograniczenie zatrudnienia do 1/2 wymiaru w roku szkolnym 2017/18. Pismem dyrektora gimnazjum z dnia 23.05.2017r. została przeniesiona w stan nieczynny (art.225 ust. 6). W konsekwencji nauczycielka wniosła do sądu pracy pozew o ustalenie, że oświadczenie pracodawcy o przeniesieniu jej w stan nieczynny jest bezskuteczne. Sprawa w sądzie odbędzie się we wrześniu 2017r. W związku z powyższym w tej sytuacji, jakie wynagrodzenie przysługuje nauczycielce od 01.09.2017r ? Czy naliczone jak nauczycielowi przebywającemu na urlopie zdrowotnym, czy jak dla nauczyciela przeniesionego w stan nieczynny?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel dyplomowany, który w roku szkolnym 2019/2020 pracował w wymiarze 9/18, i w maju 2021 dostał wypowiedzenie z art. 20 KN, może przejść w stan nieczynny? Jeżeli tak, to jakiej wysokości powinno zostać wypłacone wynagrodzenie w stanie nieczynnym – z 9/18 czy z całego etatu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor, który chce przystąpić ponownie do konkursu na stanowisko musi mieć ocenę pracy wg nowych przepisów ( od 1.09.2018) czy może mieć ocenę pracy z 2014 r. ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe