18 maja Minister Edukacji i Nauki rozpoczął dyskusję z przedstawicielami oświatowych związków zawodowych oraz samorządów terytorialnych nad propozycjami zmian w statusie nauczyciela.
Dalsze prace przełożono na czerwiec br.
Nowe uregulowania mają obowiązywać od 2022 r.
Proponowane, szczególnie istotne zmiany statusu nauczyciela dotyczą:
1) czasu pracy,
2) systemu wynagradzania,
3) awansu zawodowego,
4) oceny pracy nauczyciela,
5) urlopu wypoczynkowego.
II. Proponowane zmiany w zakresie – czasu pracy nauczycieli:
1. Podwyższenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli (z wyjątkiem nauczycieli wychowania przedszkolnego) o 2 godziny (w 3 – letnim okresie przejściowym nauczyciele mają podjąć decyzję o zwiększeniu pensum z jednoczesnym wzrostem wynagrodzenia lub zachowaniu dotychczasowego wymiaru pensum z ustaleniem proporcjonalnego wynagrodzenia zasadniczego.
2. Określenie wymiaru zajęć dodatkowych poza pensum , które obowiązkowo realizowaliby nauczyciele przedmiotów, które wymagają mniej czasu na przygotowanie się do zajęć lub sprawdzanie prac pisemnych (wymieniono nauczycieli: wychowania fizycznego, plastyki i nauczyciel – 2 godziny tygodniowo.
III. Proponowane zmiany w zakresie – systemu wynagradzania nauczycieli oraz uprawnieniach o charakterze socjalnym:
1. Odejście od rozliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli, likwidacja dodatku uzupełniającego, oraz – co spowoduje dodatkowy koszt z budżetu państwa – zwiększenie środków na wynagrodzenia (o średnią kwotę z ostatnich 3 lat) z przeznaczeniem na podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego.
2. Wynagrodzenie zasadnicze uzależnione od:
1) poziomu wykształcenia – w tabeli 2 grupy nauczycieli:
a) posiadających wykształcenie wyższe magisterskie i przygotowanie pedagogiczne,
b) pozostałych nauczycieli;
2) etapu rozwoju zawodowego nauczyciela – kwotowy (stały) wzrost wynagrodzenia zasadniczego w związku z uzyskaniem, odpowiednio, stopnia nauczyciela mianowanego oraz stopnia nauczyciela dyplomowanego;
3. Uzależnienie wysokości wynagrodzenia zasadniczego od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.
4. Składniki wynagrodzenia – określenie, w drodze rozporządzenia, kwotowych (odejście od procentowych) minimalnych stawek dodatków do wynagrodzenia zasadniczego.
5. Wprowadzenie dodatku za specjalizacje zawodowe (dwie specjalizacje możliwe do uzyskania po osiągnięciu stopnia nauczyciela dyplomowanego).
6. Przejście do powszechnego sposobu naliczania wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – skutek: przesunięcie uwolnionych środków na podwyższenie wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.
7. Likwidacja świadczenia „na start” – skutek: zwiększenie wynagrodzenia nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie;
IV. Proponowane zmiany w zakresie – awansu zawodowego nauczycieli:
1. Zmniejszenie liczby stopni awansu zawodowego – etapy rozwoju zawodowego po zmianie:
1) okres wprowadzenia do zawodu nauczyciela (co najmniej 4 lata pracy),
2) nauczyciel mianowany,
3) nauczyciel dyplomowany,
4) tytuł honorowy profesora oświaty.
2. Wprowadzenie wystandaryzowanego egzaminu zewnętrznego po okresie wprowadzenia do zawodu, obejmującego część praktyczną i teoretyczną, warunkującego uzyskanie mianowania.
3. Odbiurokratyzowanie ścieżki awansu zawodowego, w tym odejście od staży, oraz położenie większego nacisku na umiejętności praktyczne nauczycieli.
4. Umożliwienie nauczycielom dyplomowanym zdobycia dwóch specjalizacji zawodowych.
V. Proponowane zmiany w zakresie – oceny pracy nauczycieli:
1. Określenie przypadków, w których wymagana jest określona ocena pracy (przed uzyskaniem każdego stopnia awansu zawodowego oraz stopnia specjalizacji zawodowej, przy ubieganiu się o pełnienie określonych funkcji).
2. Określenie w rozporządzeniu szczegółowych kryteriów oceny pracy nauczyciela, odnoszących się do kryteriów głównych określonych w ustawie.
VI. Proponowane zmiany w zakresie – urlopu wypoczynkowego nauczycieli tzw. „feryjnych”:
1. Określenie urlopu wypoczynkowego nauczycieli w dniach roboczych – 50 dni roboczych, urlop udzielany zgodnie z planem urlopów, we wszystkie dni wolne od zajęć dydaktyczno–wychowawczych.
2. Przyznanie prawa do dodatkowych dni urlopu wypoczynkowego za dłuższe wycieczki szkolne (oraz dodanie przepisów o delegacjach za podróże służbowe dla nauczycieli opiekujących się uczniami na wycieczkach szkolnych).
zwiń >>