Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Matura 2015 - co się zmieni, jak będzie wyglądał egzamin?
Podczas spotkania z dziennikarzami szefowa MEN oraz dr Marcin Smolik – dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) wyjaśnili, czym nowy egzamin dojrzałości będzie się różnił od tegorocznego.
- Każdy absolwent, który zdecyduje się przystąpić do egzaminu maturalnego, będzie obowiązkowo zdawał pięć egzaminów. Z języka polskiego – w części pisemnej i części ustnej, z wybranego języka obcego nowożytnego – w części pisemnej i części ustnej, z matematyki – w części pisemnej – przypomniał szef CKE.
Egzaminy obowiązkowe w części pisemnej są przeprowadzane na poziomie podstawowym. Dla egzaminów w części ustnej nie określa się poziomu egzaminu. Aby zdać egzamin obowiązkowy – pisemny lub ustny – trzeba uzyskać minimum 30% punktów możliwych do uzyskania. – Ponadto, każdy absolwent będzie musiał przystąpić do egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego w części pisemnej na poziomie rozszerzonym, a w przypadku egzaminu z języka obcego nowożytnego – na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym – dodał dr Marcin Smolik.
Oprócz tego jednego obowiązkowego egzaminu, każdy absolwent może dodatkowo przystąpić do egzaminów z kolejnych przedmiotów dodatkowych – od jednego do pięciu.
Egzaminy z przedmiotów dodatkowych są przeprowadzane tylko na poziomie rozszerzonym, a w przypadku języków obcych – na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym. Wybór egzaminów z przedmiotów dodatkowych nie zależy od tego, do jakiej szkoły absolwent uczęszczał, albo jakich przedmiotów uczył się w tej szkole.
- Od maja 2015 r. zmienia się formuła części ustnej egzaminu z języka polskiego – prezentację zastąpi wypowiedź ustna na określony temat – tłumaczyła Joanna Kluzik-Rostowska.
Zdający będzie losował zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie. Zadaniem zdającego będzie – po 15-minutowym przygotowaniu – wygłoszenie wypowiedzi monologowej, a następnie uczestniczenie w związanej z tą wypowiedzią rozmowie z zespołem przedmiotowym.
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych służą m.in. temu, aby absolwenci szkół ponadgimnazjalnych byli nie tylko lepiej przygotowani do podjęcia studiów wyższych, ale posiadali również umiejętności umożliwiające im elastyczne funkcjonowanie na rynku pracy. W egzaminie maturalnym od 2015 r. – zwłaszcza w arkuszach na poziomie rozszerzonym – jeszcze większy niż dotychczas nacisk będzie położony na sprawdzanie umiejętności niezbędnych każdemu studentowi i pracownikowi, takich jak np. przetwarzanie informacji z różnych źródeł, w tym krytyczne analizowanie i porównywanie ich treści, wnioskowanie, stawianie hipotez i ich weryfikowanie, identyfikowanie i wyjaśnianie związków i zależności. Te w dużej mierze uniwersalne umiejętności będą sprawdzane w zadaniach wymagających solidnej wiedzy z zakresu danego przedmiotu, określonej w wymaganiach szczegółowych podstawy programowej.
Szczegółowe materiały dotyczące egzaminu maturalnego w nowej formule – dostępne na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2014/10/22
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe