Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEiN

O edukacji włączającej na Akademii Pedagogiki Specjalnej

Tadeusz Sławecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej wziął udział w ogólnopolskiej konferencji „Rola dyrektorów szkół i przedstawicieli organów prowadzących w procesie edukacji włączającej" (12 września br.), która odbyła się na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

Konferencja zorganizowana została przez Stowarzyszenie Olimpiady Specjalne Polska, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Konferencja została objęta honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Uczestniczyli w niej przedstawiciele instytucji państwowych, samorządów, dyrektorzy szkół, nauczyciele, wykładowcy wyższych uczelni oraz przedstawiciele ośrodków doskonalenia nauczycieli.

 

W wystąpieniu rozpoczynającym konferencję Tadeusz Sławecki podkreślił, że idea edukacji włączającej jest ściśle związana z procesem integracji społecznej i promowaniem idei pełnego włączenia osób z niepełnosprawnością w nurt życia społecznego, zawodowego i kulturalnego. Edukacja włączająca nabiera szczególnego znaczenia w kontekście uczenia się przez całe życie. Sekretarz stanu MEN przypomniał, że polskie prawo oświatowe zapewnia możliwość kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi we wszystkich typach i rodzajach szkół -zarówno w szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych, jak i specjalnych. Decyzje o wyborze szkoły podejmują rodzice.

 

- Przepisy prawa w sposób jednoznaczny określają potrzebę opracowania indywidualnej ścieżki rozwoju dziecka niepełnosprawnego - podkreślał wiceminister - poczynając od wychowania przedszkolnego przez wszystkie etapy kształcenia, zawierającej ofertę edukacyjno-wychowawczą, zróżnicowane formy kształcenia, w tym alternatywne możliwości spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, zalecenia dydaktyczno-wychowawcze, zajęcia specjalistyczne oraz propozycje wspomagania rodziny w jej wychowawczej i opiekuńczej roli.

 

Wiceminister zwrócił także uwagę, że jednym z filarów edukacji włączającej jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli i upowszechnianie wiedzy dotyczącej wspierania uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach i przedszkolach ogólnodostępnych oraz upowszechnianie i wdrażanie dobrych praktyk.

 

Podczas konferencji odbyły się trzy panele dyskusyjne:

  • Tworzenie włączającej kultury - panel z naukowy,
  • Wypracowanie włączającej polityki - panel z udziałem przedstawicieli instytucji centralnych i samorządów lokalnych,
  • Rozwój włączających praktyk - panel praktyków prowadzących pilotaż związany z upowszechnianiem materiałów metodycznych, w tym „Przewodnika po edukacji włączającej".

 

Wiceminister Sławecki poinformował uczestników konferencji, że Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło otwarty konkurs ofert w ramach wsparcia realizacji zadania publicznego upowszechniającego ideę edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - Bezpieczna i przyjazna szkoła - edukacja włączająca w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych, z oddziałami integracyjnymi i integracyjnych, przeznaczając na ten cel 1 900 000 zł.

 

Konkurs organizowany jest w ramach rządowego programu na lata 2008-2013 „Bezpieczna i przyjazna szkoła", zgodnie z harmonogramem realizacji zadań w 2012 r. Celem konkursu jest wyłonienie najkorzystniejszych ofert podmiotów, które zaplanują oraz wdrożą w szkołach ogólnodostępnych, z oddziałami integracyjnymi oraz integracyjnych projekty upowszechniające ideę edukacji włączającej. Projekty powinny być adresowane do uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, od II do IV etapu edukacyjnego, którzy uczęszczają do tych szkół oraz ich rodziców i nauczycieli.

 

Oferty mogą składać organizacje pozarządowe, podmioty prowadzące działalność statutową w dziedzinie oświaty i wychowania, jednostki samorządu terytorialnego, które prowadzą przedszkola, szkoły, placówki oświatowo-wychowawcze.

Data: 2012/09/13

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT