Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

DOKUMENT DO SPRAWDZENIA

ZAMÓW DOKUMENT

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEN

Przyszłość zawodowców – debata z udziałem szefowej MEN

Rok Szkoły Zawodowców spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. Przeszło to nawet nasze oczekiwania – powiedziała minister edukacji.

 

Joanna Kluzik-Rostkowska w poniedziałek wzięła udział w debacie „Przyszłość zawodowców”.

Czy jesteśmy świadkami renesansu szkolnictwa zawodowego? – na to pytanie odpowiadali uczestnicy debaty. Po raz pierwszy od lat więcej młodych chce zostać zawodowcami niż humanistami. Skąd ta zmiana, na ile wpłynął na nią ogłoszony przez MEN Rok Szkoły Zawodowców?

– Rok Szkoły Zawodowców spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. Przeszło to nawet nasze oczekiwania – mówiła Joanna Kluzik-Rostkowska. – Dyrektorzy szkół zawodowych byli nam bardzo wdzięczni za tę inicjatywę – dodała.

W debacie – poza szefową MEN – udział wzięli: Iwona Waszkiewicz – wiceprezydent Bydgoszczy, Artur Dzigański – nauczyciel – ekspert w zakresie diagnostyki edukacyjnej oraz Jarosław Jurak – prezes firmy Danwood.

Szefowa MEN tłumaczyła, że zdaje sobie sprawę, że szkoły zawodowe i technika są rożne. – Mamy szkoły, takie jak ta w Swarzędzu, gdzie trzy osoby ubiegają się o jedno miejsce. Są też szkoły, które muszą się ubiegać o kandydatów – mówiła.

W trakcie spotkania minister edukacji przypomniała m.in. przeprowadzoną w ramach Roku Szkoły Zawodowców kampanię #dobryZAWODnik, w której MEN wspomagał ReZigiusz.

– Dla mnie najważniejszym instrumentem jest prowokowanie zdarzeń, stąd m.in. rozporządzenie o kształceniu dualnym. Bardzo chciałabym, aby był to początek dobrej, długoletniej zmiany – powiedziała Joanna Kluzik-Rostkowska, która przypomniała też początki Roku Szkoły Zawodowców.

– Zaczęliśmy od rzeczy podstawowej. Stworzyliśmy Mapę Szkół Zawodowych, na której pokazaliśmy wszystkie szkoły zawodowe wraz z ich ofertą. Uruchomiliśmy proces zapoznawania się szkół z pracodawcami – wyliczała szefowa MEN.

Z Mapy Szkół Zawodowych skorzystało prawie 43 tysiące unikalnych użytkowników. Za jej pośrednictwem pracodawcy zgłosili pięć tysięcy miejsc kształcenia praktycznego.

– Przez wiele lat szkoły zastanawiały się czy ze swoją ofertą trafiają w oczekiwania rynku pracy. Rodzice kierowali się intuicją, a nie wiedzą, bo jej nie było. Okazywało się, że w zawodach niepotrzebnych kształcone jest np. 36 procent uczniów, a w potrzebnych – 2 procent – mówiła Joanna Kluzik-Rostkowska.

Szefowa MEN przypomniała o kolejnej szansie na dalszy rozwój szkolnictwa zawodowego – Nowej Perspektywie Finansowej UE. – Są pieniądze u marszałków, m.in. na miejsca praktyk dla przedsiębiorców, dla praktykantów. Są tam też pieniądze na kształcenie nauczycieli – mówiła. – Wierzę w wolny rynek. I wierzę, że szkoły będą starały się być szkołami przyszłości – dodała.

W trakcie debaty dyskutowano także na temat doradztwa zawodowego. – Dzisiaj doradcami zawodowymi są najczęściej nauczyciele. To dobrze, bo znają ucznia. Jednak nie wszyscy z nich znają potrzeby rynku pracy – powiedziała minister edukacji. – Dobre doradztwo zawodowe jest niezbędne na poziomie gimnazjum – dodała.

Podsumowując Rok Szkoły Zawodowców Joanna Kluzik-Rostkowska powiedziała: – Mam przeświadczenie, że idziemy w dobrą stronę. Mam poczucie, że machina ruszyła.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej 

Data: 2015/10/19

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2020 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT