Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1) Czy nauczyciel może przydzielić zajęcia świetlicowe w planie nauczania przeznaczone dla uczniów dowożonych 2 godziny wynikajace z art. 42KN 2) Co należy rozumieć pod pojęciem zajęcia obowiązkowe. Czy rozumiemy przez nie zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, kółka zainteresowań? 3) Czy gimnazja zaliczamy do szkół ponadpodstawowych?
Ad 1. Bezpośrednia praca z dziećmi w świetlicy to 26 godzin po 60 min. Z art. 42 KN od września 2009 r. powinien pracować dodatkowo 1 godz. Opieka świetlicowa oznacza pracę z dziećmi
w świetlicy a nie opiekę nad dowożonymi uczniami.
- USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (ze zm.)
Art. 42.1. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
2. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7;
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z tym że w ramach tych zajęć:
a) nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu,
b) nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 1 godziny w tygodniu;
3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
3. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć ustala się, z zastrzeżeniem ust. 2a i 4a, według następujących norm (…):
6 | Wychowawcy świetlic szkolnych i półinternatów (z wyjątkiem wychowawców świetlic szkół specjalnych), świetlic i klubów środowiskowych, w tym: profilaktyczno-wychowawczych i terapeutycznych, wychowawcy młodzieżowych ośrodków socjoterapii | 26 |
Ad.2.
Zajęcia obowiązkowe są wymienione w § 2. ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych
a) § 2. ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Ramowy plan nauczania określa tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych dla odpowiednich okresów nauczania o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczna, zwanych dalej „etapami edukacyjnymi”,
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów, bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10, realizacja modułów, kształcenie zintegrowane (edukacja wczesnoszkolna) lub realizacja ścieżek edukacyjnych, o których mowa w ust. 5 pkt 3, oraz zajęć w profilu,
3) godzin do dyspozycji dyrektora szkoły (…).
Ad. 3.
Tak, umownie - w pewnych przypadkach. W prawie oświatowym zastępowane terminem: „ponadgimnazjalne”.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczniowie posiadający diagnozę intelektualną "poniżej przeciętnej" mogą być traktowani jak uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące odroczenia dziecka od obowiązku szkolnego.Dziecko miało opinię, w której jest zalecenie, by odroczyć dziecko na rok, rodzice wyrazili zgodę. Dziecko uczęszczało do oddziału ,,O" przedszkola niepublicznego w zespole szkół, którego jestem dyrektorem. Czy decyzję o odroczeniu musi podjąć dyrektor szkoły obwodowej publicznej? Czy może takie samo prawo ma dyrektor szkoły podstawowej niepublicznej, do której miało dziecko uczęszczać (a dyrektor szkoły obwodowej otrzymuje tylko informację)? Czy jest to zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem organem prowadzącym oraz dyrektorem przedszkola niepublicznego. Z tytułu pełnienia funkcji dyrektora pobieram wynagrodzenie, które jest rozliczane z dotacji oświatowej. Z racji posiadanych przeze mnie dodatkowych kwalifikacji i braków kadrowych prowadzę z dziećmi zajęcia z j. angielskiego, a także zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Czy za prowadzenie tych zajęć należy mi się wynagrodzenie? Do tej pory, go nie pobierałam.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy dziecka w klasie I szkoły podstawowej. Rodzice wyjeżdżają z dziećmi za granicę.Tam nie będzie polskiej szkoły. Mama chce uczyć dziecko sama. Jak wygląda procedura w związku z tą sytuacją? Jakie przepisy prawne to regulują? Co powinnam zrobić jako dyrektor? Czy dziecko będzie zdawało egzamin po powrocie? Dodam, iż nie jest to moje dziecko "obwodowe".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie związane jest z powrotem do szkoły nauczyciela, który był na rocznym urlopie dla poratowania zdrowia. W arkuszu organizacyjnym na rok szkolny 2021/2022 nauczyciel miał przydzielone lekcje matematyki w trzech klasach. Nauczyciel chce wrócić do pracy na początku maja. Czy można przydzielić mu na dwa ostatnie miesiące tego roku szkolnego inne zajęcia niż te, które były przewidziane w arkuszu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe