Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1.Jakie kwalifikacje powinien mieć wicedyrektor przedszkola publicznego, którego organem prowadzącym jest osoba fizyczna? Czy musi być mgr i mieć ukończony kurs lub studia z zarządzania oświatą? 2.Jakie stanowiska w przedszkolu upublicznionym można utworzyć? Czy stanowisko wicedyrektora ds.finansowych i/lub pedagogicznym będzie uznane w arkuszu organizacyjnym? Poproszę o wskazanie przepisów, w których mogę znaleźć odpowiedź na temat stanowisk pracy w przedszkolach.
Ad 1. Zgodnie z § 8 ust. 1 (w zw. z § 1 pkt 1 i 5-11) oraz § 8 ust. 2 (w zw. z ust. 1 pkt 1 i 2 oraz § 1 pkt 5-11) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (Dz.U. z 2017 r., poz. 1597) do zajmowania stanowiska wicedyrektora publicznego przedszkola konieczne jest łączne spełnienie jednej z dwóch następujących grup wymagań: 1) co najmniej czteroletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela; uzyskanie przed powierzeniem stanowiska wicedyrektora co najmniej bardzo dobrej oceny pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub pozytywnej oceny dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku; wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy magister, magister inżynier lub równorzędny oraz przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu; warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym; pełna zdolność do czynności prawnych i korzystanie z pełni praw publicznych; niekaralność prawomocną karą dyscyplinarną oraz nietoczenie się postępowania dyscyplinarnego nauczycieli; niekaralność prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe; nietoczenie się postępowania o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego; niekaralność zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi albo 2) wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy licencjat, inżynier lub równorzędny, oraz przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu; co najmniej czteroletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela; uzyskanie przed powierzeniem stanowiska wicedyrektora co najmniej bardzo dobrej oceny pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub pozytywnej oceny dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku; warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym; pełna zdolność do czynności prawnych i korzystanie z pełni praw publicznych; niekaralność prawomocną karą dyscyplinarną oraz nietoczenie się postępowania dyscyplinarnego nauczycieli; niekaralność prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe; nietoczenie się postępowania o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego; niekaralność zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi. Na stanowisku wicedyrektora nie obowiązuje wymóg wykształcenia z zakresu zarządzania oświatą.
Ad 2. Stanowiska kierownicze w publicznym przedszkolu to dyrektor oraz wicedyrektor, którego można powołać w przedszkolu liczącym co najmniej 6 oddziałów lub posiadającym oddziały zlokalizowane w różnych miejscach lub w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie oraz za zgodą organu prowadzącego dyrektor może utworzyć stanowisko wicedyrektora także w innych przypadkach (art. 101 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Akt PO nie zakazuje dookreślenia nazwy stanowiska wicedyrektora, a ponieważ kompetencje wicedyrektorów określa statut, może on przewidywać rozróżnienie wicedyrektora ds finansowych i/lub pedagogicznych (art. 102 ust. 1 pkt 8 PO). Za zgodą organu prowadzącego dyrektor może tworzyć inne stanowiska kierownicze, a ich nazwy i kompetencje musiałby określać statut danego przedszkola (art. 101 ust. 3 i art. 102 ust. 1 pkt 8 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Wicedyrektor złożył wniosek o urlop na poratowanie zdrowia na okres 1 roku od grudnia. Czy można odwołać go z funkcji, aby powierzyć tę funkcję innemu nauczycielowi? Jeśli tak, to jaka jest procedura?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jaką kwotę dodatku funkcyjnego należy uwzględnić przy wyliczeniu średniej urlopowej, przyznanego w kwocie np.1000,00 zł od marca do sierpnia. Urlop będzie rozliczany w miesiącu lipcu i sierpniu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź jak należy rozliczyć nadgodziny za 01.09.2016r. - dzień rozpoczęcia roku szkolnego oraz za 14.09.2016r. Dzień Edukacji - w tym dniu mamy zajęcia opiekuńczo-wychowawcze.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka z rozrusznikiem serca ze względu na stan zdrowia chce od 1.09.2019r pracować na pół etatu. Mam dla niej godziny zgodnie z kwalifikacjami w szkole i przedszkolu (jesteśmy zespołem szkolno - przedszkolnym). Nauczycielka ma 54 lata, chce być aktywna zawodowo, ale nie na pełny etat.
Jak zgodnie z prawem rozwiązać ten problem?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W naszej gminie jest prezes oddziału ZNP, który nie jest moim pracownikiem - jest zatrudniony w innej szkole w gminie. W mojej szkole są zatrudnieni pracownicy, którzy należą do ZNP w ilości 30% z całej gminy. Dyrektor szkoły, w której zatrudniony jest prezes wystosował do mnie pismo będące porozumieniem, a z którego wynika, że mam ponosić koszty związane ze zniżką godzin oddelegowanego prezesa (prezes zatrudniony jest na 6/18 w macierzystej szkole). 1. Czy muszę ponosić koszty proporcjonalnie do liczby członków ZNP zatrudnionych w mojej szkole? 2. Czy w skład ponoszonych przeze mnie kosztów powinny wchodzić: składki zus i fundusz pracy, średnia z nadgodzin, dodatek uzupełniający, dodatek wiejski, fundusz nagród, odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, dodatkowe wynagrodzenie roczne, dodatkowe wynagrodzenie roczne ("13")?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe