Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co należy rozumieć przez "Program szkoły"? Jaka podstawa prawna reguluje obowiązek posiadania przez szkołę tego dokumentu? Czy program jest Koncepcją pracy, czy tez programem rozwoju szkoły na kolejny rok? spotkałam się z różną interpretacją pojęcia program szkoły. Proszę o wyjaśnienie.
W prawie oświatowym nie znajdujemy terminu „program szkoły”
Na str: http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2086&Itemid=294
znajdujemy bardzo ważną wskazówkę dotyczącą tworzenia dokumentacji szkoły z zakresu, o którym mowa w pytaniu.
Co to jest koncepcja pracy?
Wymagania są opisane na takim stopniu ogólności, który pozwala podejmować szkole autonomiczne decyzje dotyczące sposobu ich wypełniania. Na przykład w obszarze „Procesy zachodzące w szkole lub placówce służące jej rozwojowi" pojawia się wymaganie „Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy":
Wymaganie | Charakterystyka | Charakterystyka |
2.1 Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy | Szkoła lub placówka działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy. | Koncepcja pracy szkoły lub placówki jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeb. |
Wymaganie 2.1 nakazuje szkole mieć przyjętą koncepcję swojej pracy, jednocześnie nie narzuca się szkole, jaką formę ma przyjąć koncepcja - czy ma to być pięcioletni program rozwoju, trzyletni program rozwoju, roczny plan pracy czy zapisy zawarte w dokumentach szkoły takich jak statut, program wychowawczy, czy inne obecne od dawna w szkole - pozostawia się tu nauczycielom i dyrektorowi prawo do decydowania. Należy także zwrócić uwagę, że dyrektor szkoły przystępując do konkursu na
stanowisko przedstawia koncepcję pracy. Jeśli został wybrany drodze konkursu, oznacza to, ze zaproponowana przez niego koncepcja zyskała uznanie w oczach organów - prowadzącego i nadzorującego, nauczycieli i rodziców. Koncepcja przedstawiona przez dyrektora podczas konkursu, uspołeczniona i przedyskutowana w szerokim gronie, także może się stać tą, o której mowa w wymaganiu 2.1.
Reasumując: szkoła posiada koncepcję pracy szkoły, program wychowawczy, program profilaktyki, zatem plan pracy nie musi być redagowany.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel może palić papierosy za budynkiem szkoły. Jaka jest podstawa prawna zakazująca palenia papierosów za budynkiem szkoły, ale jest to teren szkolny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Kto może podpisać arkusz spisu z natury? Gdzie jest wyszczególniona komisja w określonym składzie i jej podpisy. Wyceny dokonał księgowy i teraz jest problem kto ma podpisać, że sprawdził ten arkusz. Bardzo proszę o odpowiedź.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Placówka (Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii) całodobowa ogrodzona jest płotem i ma dwie bramy wjazdowe. Jedna brama z tyłu budynku jest otwarta od 6:00 do 16:00 ze względu na dostawców towaru. Brama główna jest zamknięta, ponieważ niedaleko jest boisko, a za bramą ulica. Otrzymałam pismo od Związków zawodowych solidarność że łamię prawo i zagrażam życiu i zdrowiu dzieci bo zamknęłam bramę wjazdową i w razie wypadku nie wjedzie pogotowie (klucz od bramy jest udostępniony w pomieszczeniu na parterze, pomieszczenie nie jest zamykane). Doskonale wiem, że chodzi o brak możliwości wjazdu na teren boiska prywatnymi samochodami stąd to pismo. Jednak związki powołują się na przepisy ppoż i bhp, ja jednak zapisu nakazującego otwarcie bramy nie znalazłam. Proszę o podstawę prawną i wyjaśnienie jak z tą bramą powinno być?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Higienistka szkolna wynajmuje pomieszczenie w naszej placówce raz w tygodniu przez 4 godziny. Czy z tego tytułu powinniśmy pobierać opłaty za wynajem? Jaka jest podstawa prawna? Czy może być zwolniona z tych opłat, tylko na jakiej podstawie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy my dobrze rozumiemy i w takim razie czy na tym samym oddziale musimy zatrudnić jeszcze jednego oligofrenopedagofa, bo wszak jeden już jest? A jeśli trafi na ten sam oddział kolejne dziecko z takim orzeczeniem, to kolejnego oligofrenopedagofa. Czy to nie jest droga ad absurdum...
Jesteśmy niepublicznym przedszkolem z oddziałami integracyjnymi. W tym roku pojawiło się u nas dziecko, w którego orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego czytamy: "Z uwagi na brak oddziału specjalnego na poziomie przedszkolnym oraz niepełnosprawność wieloraką najkorzystniejszą formą kształcenia zapewniającą różnorodną pomoc specjalistyczną będzie przedszkolny oddział integracyjny. Uwzględniając niepełnosprawność sprzężoną dziecku przysługuje prawo do stałego wsparcia dodatkowego nauczyciela współorganizującego proces edukacyjny, który podczas pracy na oddziale będzie zaangażowany wyłącznie w pracę z /imię dziecka/" Czy jeżeli dziecko jest na oddziale, gdzie pracuje nauczyciel prowadzący oraz oligofrenopedagog, czy wystarczy osoba z przygotowaniem pedagogicznym zatrudniona na stanowisku asystenta dziecka niepełnosprawnego lub pomocy nauczyciela – oczywiście zgodnie z orzeczeniem przypisana wyłącznie do tego dziecka?
Na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2015 r., poz. 1113 w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Ponieważ uczeń ma zalecenie pracy z nauczycielem, jego wykonania nie stanowi tylko zatrudnienie asystenta nauczyciela lub pomocy nauczyciela. Taka osoba mogłaby zostać zatrudniona dodatkowo pod warunkiem, że nauczyciel z kwalifikacjami oligofrenopedagoga będzie pełnił funkcję nauczyciela wspomagającego ucznia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe