Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Cztery lata temu, z inicjatywy rodziców, powstała rada szkoły. Od początku swojego istnienia był to praktycznie tzw. "martwy twór", gdyż nie podejmował żadnych konkretnych działań na rzecz społeczności szkolnej. W minionym roku szkolnym nie spotkał się na żadnym posiedzeniu, więc członkowie rady chcieli jej rozwiązania. Na początku tego roku szkolnego rada pedagogiczna podjęła decyzję o rozwiązaniu rady szkoły przy całkowitej aprobacie członków prezydium Rady Rodziców. Równocześnie usunięto rozdział dotyczący rady szkoły w znowelizowanym statucie szkoły. Czy były to działania zgodne z prawem? Niestety, jeden z rodziców (skonfliktowany z nauczycielami i rodzicami) chce wystąpić z wnioskiem o powołanie nowej rady szkoły i liczy na zostanie jej członkiem. Czy dyrektor szkoły może odmówić powołania nowej rady szkoły w sytuacji gdy wszyscy nauczyciele i członkowie prezydium rady rodziców są przeciwni i odmawiają współpracy z tym skonfliktowanym rodzicem? Czy nauczyciele mogą odmówić członkostwa w rady szkoły i co w takim przypadku ma zrobić dyrektor?
Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) w szkołach mogą (a więc nie muszą) działać rady szkół. Liczebność i skład rady szkoły określają przepisy art. 81 ust. 1-5 Prawa oświatowego, które ewentualnie może poszerzyć statut danej szkoły. Tryb wyboru członków rady szkoły określa statut szkoły lub placówki. Kadencja rady szkoły lub placówki trwa 3 lata. Statut szkoły lub placówki może dopuszczać dokonywanie corocznej zmiany 1/3 składu rady.
Wynika z tego, że statut szkoły musi określać sposób przeprowadzania wyborów rady szkoły, natomiast może przewidywać zmianę składu rady przed upływem kadencji tego organu. Powstanie rady szkoły organizuje dyrektor szkoły z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców, a w przypadku szkół ponadpodstawowych także na wniosek samorządu uczniowskiego, zgodnie z art. 81 ust. 13 Prawa oświatowego.
Uchwała rady pedagogicznej uchylająca postanowienia statutu o trybie wyboru rady szkoły lub pozbawiająca dyrektora uprawnienia do organizacji powstania rady szkoły byłaby nieważna.
W sytuacji, gdy obecny statut sprzecznie z obowiązującymi przepisami nie zawiera postanowień o trybie wyboru członków rady szkoły, dyrektor i tak jest uprawniony do zorganizowania jej wyborów. Natomiast działania dyrektora powinien poprzedzić wniosek do rady pedagogicznej o uzupełnienie statutu szkoły o treści wymagane na podstawie art. 81 ust. 6 Prawa oświatowego. Należałoby więc poprawić statut uzupełniając go o stosowne zapisy, jednakże nie ma obowiązku powoływania rady szkoły jeśli z taką inicjatywą nie wystąpi ani dyrektor ani rada rodziców.
Skoro więc ten jeden rodzic sam wystąpił z takim wnioskiem – można go pozostawić bez rozpoznania, bo nie ma on uprawnienia do wnioskowania o powołanie rady szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole pracuje psycholog na cały etat i dwóch pedagogów szkolnych na 1/2 etatu. Prowadzą oni również zajęcia rewalidacyjne, tak jak pozostali nauczyciele. Do tej pory płacono im za zajęcia psychologa i pedagoga z pensum 22 godzin (tak ustalił organ prowadzący), a pozostałe godziny rewalidacyjne – z pensum 18 godzin (uśrednienie etatu). W obecnym roku szkolnym organ prowadzący stwierdził, że psycholog i pedagodzy mają prowadzić zajęcia rewalidacyjne z pensum 22 godzin. Proszę o podstawę prawną, ponieważ w mojej placówce nauczyciele prowadzący takie same zajęcia rewalidacyjne, jakie prowadzą psycholog i pedagodzy, otrzymują wynagrodzenie z pensum 18, a nie 22.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel w placówce niepublicznej, pełniący podczas nieobecności dyrektora funkcje kierowniczą, a zatrudniony na umowę zlecenie musi mieć w Sio uwzględniona zniżkę godzin? Zatrudnianie na podstawie KP, a nie KN, nauczyciel pracuje w wymiarze 25/40 z czego 17 z uczniami.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co należy wpisać w projekcie oceny pracy w pkt 7 (data dokonania oceny pracy nauczyciela), jeżeli nauczyciel miał tylko ocenę dorobku zawodowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła ma wydać odpis arkusza ocen dla rodzica, który przenosi swoje dziecko do innej szkoły? Czy szkoła ma czekać na pismo z "nowej" szkoły w sprawie odpisu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do której klasy można zapisać dziecko powracające z zagranicy, jeżeli w Polsce ma skończoną V klasę szkoły podstawowej, dwa lata przebywało w Hiszpanii, uczęszczając do gimnazjum (E.S.O.)? W roku szkolnym 2011/2012 uczęszczało do klasy drugiej - nie zaliczyło roku, a w roku szkolnym 2010/2011 do pierwszej który (który również nie jest zaliczony)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe