Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dozwolone jest, jeżeli tak to na jakiej podstawie prawnej łączenie etapów edukacyjnych 1-3 z 4-6 w szkole specjalnej?
Prawo oświatowe dopuszcza łączenie klas, chociaż nie precyzuje konkretnych zasad tego łączenia. Jedynie w § 5 ust. 7 w załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (DzU z 2001 r. nr 61, poz. 624, z późn. zm.) jest mowa, że:
§ 5. 7. W szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych, w tym połączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6-letnich i zajęć prowadzonych w klasie I.
Zatem istotne jest, czy statut szkół przewiduje łączenie klas, w jakim zakresie i na jakich określonych zasadach.
Także w rozporządzeniu MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych czytamy:
§ 4. 4. Jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, zgodnie z przepisami w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w tych klasach przeznacza się w szkolnym planie nauczania taką liczbę godzin, aby była zapewniona realizacja przyjętych programów nauczania.
Zasadność łączenia klas winno się oceniać w każdym przypadku indywidualnie. Należy pamiętać, że klasy łączone są tworzone na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący arkusza organizacji pracy szkoły.
Stanowisko MEN w tej sprawie mówi, że nie łączy się zajęć w klasach realizujących różne podstawy programowe.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel przepracował w szkole 31 lat, jest bardzo chory i chciałby iść na urlop dla poratowania zdrowia. Jedni twierdzą, iż nabył on praw do emerytury i nie może, inni, że może wziąć taki urlop. Kto ma rację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Osoba fizyczna jest organem prowadzącym przedszkole niepubliczne. Od lipca 2020 r. nastąpi zmiana organu prowadzącego na spółkę z o.o. Nazwa placówki, właściciel, miejsce i dyrektor pozostaną bez zmian.
Czy wymagane jest zakończenie działalności obecnej placówki?
Jakie dokumenty należy przedstawić do Urzędu miasta, aby nadal otrzymywać dotację na dzieci?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dla nauczyciela placówki nieferyjnej (przedszkola) należy wypłacić średnią urlopową za czerwiec, lipiec i sierpień, jak do końca maja miał dodatek za opiekuna stażu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy "stare” ramowe plany nauczania będą obowiązywały w klasie V i VI Szkoły Podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola wpłynęło orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność w dniu 3 października 2023. Od 1 listopada został sporządzony aneks do arkusza organizacji przedszkola o przyznanie 1 godziny zajęć rewalidacyjnych gimnastyki korekcyjnej zgodnie z zaleceniami orzeczenia. Od 1 listopada dziecko nie uczęszczało na zajęcia z powodu ciężkiej choroby, która może się przedłużyć nawet do kilku miesięcy. Co zrobić z nauczycielem, który jest w gotowości do prowadzenia zajęć, a nie ma ich z kim prowadzić? Jak rozwiązać sytuację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe