Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor ma prawo zorganizować na stale lekcje inne niż wychowanie fizyczne, wychowanie do życia w rodzinie oraz języki obce w oddziałach innych niż klasowe? Tzn. czy dopuszczalnym jest, aby np. lekcje muzyki, plastyki, zajęć artystycznych lub edukacji dla bezpieczeństwa zostały zorganizowane w oddziałach innych niż klasowych, np. grupa chłopców z dwóch równoległych klas odbywa lekcję muzyki, podczas gry grupa dziewcząt z tych samych obu klas ma w tym czasie lekcję wychowania fizycznego? Czy dyrektor szkoły na lekcjach języka obcego obowiązkowego dla uczniów w klasach 4-8 szkoły podstawowej oraz w klasach gimnazjalnych ma obowiązek (czy jedynie prawo) organizacji lekcji z podziałem na grupy wg poziomu zaawansowania, jeżeli liczebność żadnej z klas nie przekracza 24 uczniów?
Przepis art. 96 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe stanowi, że w szkołach działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych. Począwszy od roku szkolnego 2017/2018 klasy łączone należy tworzyć na zasadach określonych w § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli ( Dz.U. z 2017 r. poz. 649). Jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, to:1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;2) w klasach II i III co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;3) w klasach IV–VII co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem muzyki, plastyki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;4) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami.Zgodnie z art. 307 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 z późn.zm.) wszelkie czynności podejmowane na rok szkolny 2017/2018 i następne lata szkolne dotyczące organizowania i prowadzenia kształcenia, wychowania i opieki w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty, oraz realizowania zadań oświatowych w tych latach szkolnych, są podejmowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) oraz m.in. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 2198 z późn.zm.) w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, a także zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie tych ustaw, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.W szkole obowiązkowe zajęcia edukacyjne są organizowane w oddziałach, w grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, grupie międzyklasowej lub grupie międzyszkolnej zgodnie z zasadami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy.Jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, to:1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;2) w klasach II i III co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;3) w klasach IV–VII co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem muzyki, plastyki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;4) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami.W szkole podstawowej specjalnej i oddziale specjalnym zorganizowanym w szkole podstawowej ogólnodostępnej dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych na wszystkich obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, zachowując zasadę niełączenia klas z różnych etapów edukacyjnych.
Podstawa prawna: 1. USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (ze zm.).2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (ze zm.), w szczególności § 13. 3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 26 marca 2012 r. zadałem następujące pytanie:
"Czy tygodniowy wymiar godzin dla klasy określony w zał. nr 3 ust. 1 pkt 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oznacza maksymalny wymiar, czy może on zostać przekroczony?"
Chciałbym je doprecyzować. Nie chodziło mi o zwiększenie związane z decyzją organu prowadzącego. Chodzi o wymiar 29, 30 i 31 godzin odpowiednio w klasie I, II i III gimnazjum. Czy te godziny można przesunąć w takim sensie, że w planie nauczania klasy ustawimy np. godzinę chemii z klasy II w klasie I i wówczas będzie układ: 30, 29, 31?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie postępowanie powinien podjąć dyrektor szkoły podstawowej w przypadku, gdy uczeń nie realizuje obowiązku szkolnego, ale ma usprawiedliwione nieobecności? Rodzice nie zgadzają się na nauczanie indywidualne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ulegają zmianie gilosze i świadectwa szkolne dla klasy III gimnazjum w roku szkolnym 2016/2017 (nie chodzi o wzór, tylko o papier na którym są drukowane). Wg Dz.U. z 18.01.2017r. poz.170 w sprawie świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych w par. 20 ust.2 czytamy: " Świadectwa ukończenia gimnazjum są drukowane na papierze bez wybielacza optycznego, z umiejscowionym wielotonowym znakiem wodnym, z włóknami zabezpieczającymi aktywnymi w promieniowaniu UV, włóknami zabezpieczającymi widocznymi w świetle dziennym i o składzie chemicznym uniemożliwiającym usunięcie lub zmianę zapisów na dokumencie , zadrukowanym tłem giloszowym z irysem.......".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole środa 15 kwietnia po świętach była zaplanowana jako dzień wolny z dni dodatkowych. Czy w zaistniałej sytuacji zdalnego nauczania nadal możemy potraktować ten dzień jak dzień wolny od zajęć edukacyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy szkoła niepubliczną, prowadzoną przez stowarzyszenie rzemieślnicze z uprawnieniami szkoły publicznej. Mam zapytanie czy nauczyciele zatrudnieni w naszej szkole na umowę o pracę są objęci ochroną jako funkcjonariusze publiczni?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe