Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy inwentaryzację zbiorów bibliotecznych w szkole można przeprowadzić metodą skontrum?
Inwentaryzacja i skontrum są generalnie różnymi metodami ustalania stanu księgozbioru biblioteki (pismo Ministra Finansów z 16.04.2015 r., DR4.054.1.2015.DKK, http://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/dokumenty/stenogram/oswiadczenia/misiolek/7102oa.pdf). Zasady organizowania i działalności bibliotek szkolnych określają przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 Na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 104 pkt 5 PO statut danej szkoły określa organizację szkolnej biblioteki, w tym zadania w zakresie przeprowadzania inwentaryzacji księgozbioru biblioteki szkolnej, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 października 2008 r. w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych (Dz.U. Nr 205, poz. 1283). Zgodnie z § 29 § 1 pkt 2, § 30 ust. 1 i § 31 ww. rozporządzenia, kontrola wewnętrzna biblioteki polega m.in. na przeprowadzeniu skontrum części materiałów, a przede wszystkim materiałów narażonych na straty lub szczególnie cennych. Skontrum materiałów polega na porównaniu zapisów inwentarzowych ze stanem faktycznym materiałów, a także na stwierdzeniu i wyjaśnieniu różnic między zapisami ewidencyjnymi a stanem faktycznym zbiorów oraz ustaleniu ewentualnych braków. Skontrum materiałów, do których czytelnicy mają wolny dostęp, przeprowadza się co najmniej raz na 5 lat; w bibliotekach o innym systemie udostępniania, w których zbiory nie przekraczają 100 tysięcy jednostek ewidencyjnych - co najmniej raz na 10 lat, a gdy zbiory przekraczają 100 tysięcy jednostek ewidencyjnych - w sposób ciągły. Z kolei zgodnie z art. 4 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.), rachunkowość szkoły obejmuje przyjęte zasady (politykę) rachunkowości. W szkołach obowiązuje wymóg przeprowadzania i dokumentowania inwentaryzacji na zasadach ogólnikowo określonych w art. 26 i art. 27 UoR w formie spisu z natury, zaś szczegółowo powinny je określać wewnętrzne regulacje dotyczące biblioteki szkolnej, a w szczególności statut szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 23 PO) albo polityka rachunkowości wprowadzona przez dyrektora szkoły (art. 4 ust. 3 pkt 1 i ust. 5 UoR). Należy więc sprawdzić w wewnętrznych regulacjach szkoły, czy inwentaryzacja biblioteki ma być przeprowadzana metodą skontrum, czy według jakiejś innej metody.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Aneks do planu rozwoju zawodowego dla dyrektora. Bardzo mało jest informacji tego typu, dyrektorzy którzy są w tej sytuacji czują się zagubieni ponieważ dostają sprzeczne informacje.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła musi bezwzględnie realizować zajęcia do wyboru w ramach wychowania fizycznego, tak jak wskazuje Rozporządzenie MEN z 29 czerwca 2017 w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego? Mamy problemy kadrowe i problemy z ułożeniem odpowiedniego planu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy promocji ucznia kl. III do kl. IV szkoły podstawowej. Jakie przepisy regulują brak promocji? Czy potrzebna jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej itp.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy szkoła ma obowiązek, czy tylko prawo posiadać procedury dot. np. zwalniania nauczycieli, protokołowania posiedzeń RP itp.? Jeśli obowiązek, to jaki dokument do tego obliguje? Czy procedury muszą być np. uchwalane przez RP, czy też wprowadzane zarządzeniem dyrektora?
2. Czy szkoła publiczna ma prawo skreślić z listy uczniów osobę, która ukończyła 18 lat i sama nie rezygnuje z dalszej nauki? Chodzi o sytuację problematyczną, w którejś komuś zależy, aby być na liście uczniów, ale w praktyce nie wypełnia obowiązków szkolnych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel klasy I SP obecnie realizujący program w oparciu o podręcznik wydawnictwa WSiP ,,Tropiciele"(otrzymany od wydawnictwa bezpłatnie w roku szkolnym 2014/15) powinien nadal pracować z tym podręcznikiem w roku szkolnym 2015/16 (w klasie II) i starać się o jego dotowanie przez organ prowadzący czy powinien (może) wybrać jeden z podręczników dopuszczonych do wieloletniego użytku przez MEN, a tym samym zmienić uczniom podręcznik?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe