Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieje możliwość organizacji filii szkoły innej niż podstawówka? Sprawa dotyczy "micro" szkół funkcjonujących w zakładach poprawczych tj. gimnazjum (przede wszystkim) i szkół zawodowych. Połączenie organizacyjne dwóch, trzech szkół z pobliskich placówek pozwoliłoby zracjonalizować politykę kadrową (chociażby, co do ilości stanowisk kierowniczych). Ustawa o Systemie Oświaty wprost mówi o filii szkoły na poziomie podstawówki. Czy to automatycznie wyklucza tego typu organizację dla gimnazjum. Czy istnieje inna formuła organizacyjna umożliwiająca "połączenia sił" np. w formie oddziałów zamiejscowych szkoły? Co w takim wypadku z miejscem zatrudnienia nauczycieli?
Zgodnie z art. 61 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), w przypadkach uzasadnionych miejscowymi warunkami, mogą być tworzone publiczne szkoły podstawowe obejmujące część klas szkoły podstawowej, w tym także szkoły filialne. Pomimo, że u.s.o., ani załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624, wprost nie przewidują możliwości tworzenia filii, ani oddziałów zamiejscowych szkół innych typów niż szkoły podstawowe, nie oznacza to jednak, że nie ma takiej możliwości. Na podstawie art. 60 ust. 1 pkt 4 u.s.o., organizację szkoły określa jej statut, w tym jednostki organizacyjne. W konsekwencji szkoła danego typu może utworzyć jednostki funkcjonujące pod różnymi adresami lub nawet w rożnych miejscowościach – gimnazjum może utworzyć swoją filię lub oddział zamiejscowy, zasadnicza szkoła zawodowa może utworzyć filię lub oddział zamiejscowy. W takich przypadkach pracodawcą nauczyciela pozostają szkoły macierzyste, a różnie określone może być miejsce wykonywania pracy nauczycieli – w siedzibie głównej, pod drugim adresem (w dodatkowym budynku) lub „w szkole”, czyli we wszystkich jej lokalizacjach.
Natomiast w oparciu o art. 62 u.s.o., ze względów organizacyjnych szkoły publiczne prowadzone przez ten sam organ prowadzący mogą zostać połączone w zespół, jeśli są szkołami różnego typu (gimnazjum z zasadniczą szkołą zawodową lub także ze szkołą innego typu). Wówczas pracodawcą nauczyciela jest zespół szkół (art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2014 r., poz. 191 - dalej KN). Miejsce pracy nauczycieli może zostać określone poprzez wskazanie adresu lub adresów (ewentualnie określenie typu szkoły), albo ogólnie „w zespole”, czyli we wszystkich jego lokalizacjach.
O organizacji (utworzeniu filii, oddziału zamiejscowego) może także stanowić statut szkoły niepublicznej (art. 84 ust. 2 pkt 4 u.s.o.). Szkoły mogą być łączone w zespoły, zarówno jeśli są tego samego, jak i różnego typu, o ile prowadzi je ten sam podmiot (art. 90a u.s.o.). Z wewnętrznych regulacji - statutu szkoły lub zespołu – powinno wynikać, kto jest pracodawcą nauczycieli (organ prowadzący, szkoła lub szkoły, zespół). Natomiast miejsce pracy nauczycieli może zostać określone na zasadach przedstawionych powyżej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mamy wątpliwość dotyczącą sposobu dokumentowania realizacji programu zajęć wychowania do życia w rodzinie oraz programu zajęć doradztwa zawodowego? Czy trzeba zakładać do tych zajęć oddzielne dzienniki, czy należy wpisywać je w dzienniku lekcyjnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy godziny tzw.karciane można realizować w soboty?
- Do oddziału przedszkolnego przy SP w roku szk. 2018/19 będą uczęszczać dzieci 5 i 6 letnie. Czy dopuszcza się (jeśli tak to ile godz.) łączenie zajęć z klasą I SP? Łączenie takie jest planowane ze względu na małą liczbę dzieci w tych oddziałach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1) W którym miejscu w arkuszach ocen w liceum na podbudowie gimnazjum wpisać wychowanie do życia w rodzinie: dodatkowe zajęcia edukacyjne czy przedmioty uzupełniające?
2) Uczeń w szkole podstawowej w klasie VII uczęszczał na drugi język niemiecki. W klasie 8 chciałby zmienić język niemiecki na język francuski. Czy jest taka możliwość? Jeżeli tak, to na jakich zasadach? Czy na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej wpisuje się wtedy język francuski i język niemiecki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Meldunek a miejsce zamieszkania? Dziecko jest zameldowane w Puławach, a mieszka w Leokadiowie. Który adres należy wpisać dziecku w arkuszu ocen? W wykazie jest to dziecko spoza obwodu naszej szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe