Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jest możliwość, by uczeń uczył się drugiego języka np. hiszpańskiego poza szkołą, nie uczęszczając na zajęcia z języka np. rosyjskiego, który jest obowiązkowy w szkole?
Uczeń ma obowiązek uczestniczyć we wszystkich obowiązkowych zajęciach w szkole realizującej zadania wynikające z ramowych planów nauczania oraz z podstaw programowych. Ilekroć w ustawie jest mowa o zajęciach edukacyjnych bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć obowiązkowe i dodatkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia religii lub etyki, o których mowa w odrębnych przepisach. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; 2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych. Ponadto rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 18. 1 pkt 2, art. 44a, b.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej zatwierdza programy nauczania, czy na razie dotyczy to tylko zreformowanych oddziałów gimnazjum i szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak się zachować, jeżeli nauczycielce świetlicy chcę zaproponować 1/2 etatu świetlicy i 1/2 etatu w oddziale przedszkolnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację jak powinno wyglądać pismo INFORMUJĄCE NAUCZYCIELA o zmniejszającej się ilość godzin z danego przedmiotu (art. 20 KN) w związku ze zmniejszoną ilością klas i zmniejszeniem jego godzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niedawno zadałam pytanie Czy sekretarz szkoły (stanowisko pomocnicze), który pracuje w gimnazjum w momencie wejścia gimnazjum do szkoły podstawowej czyli przekształcenia szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi może zostać przeniesiony? Czy należy z nim rozwiązać umowę o pracę z przysługującymi mu odprawami, a w szkole podstawowej nawiązać z nim nową umowę o pracę ? otrzymałam odpowiedź:
Jeżeli projekt ustawy wprowadzającej ustawę - Prawo oświatowe wejdzie w życie w wersji aktualnie proponowanej, to na podstawie art. 239 tejże ustawy, pracownicy niepedagogiczni dotychczasowego gimnazjum, tak samo jak nauczyciele, z dniem przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, staną się z mocy prawa pracownikami ośmioletniej szkoły podstawowej. Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja roku, w którym nastąpi odpowiednio przekształcenie albo włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, ma poinformować na piśmie nauczycieli i pracowników niepedagogicznych o tej zmianie.
Bardzo proszę o ponowne rozpatrzenie pytania ponieważ przepisy weszły już w życie, a będąc na szkoleniu uzyskałam odpowiedź negatywną, czyli pracownicy na stanowiskach pomocniczych i obsługi nie zostaną przeniesieni do szkoły podstawowej w momencie włączenia gimnazjum do niej, a umowy zostaną im wypowiedziane i nastąpi rozwiązanie umowy o pracę z tymi pracownikami. Za odpowiedź serdecznie dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy Centrum Kształcenia Praktycznego, w którym od 2013 r. działa Międzyszkolne Centrum Doradztwa Zawodowego wspierające realizację doradztwa we wszystkich typach szkół powiatu starachowickiego. Od 2018 r. placówka jest Powiatowym Punktem Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego w sieci powołanej przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty. W CKP doradztwo jest realizowane w ramach jednego etatu. Organem prowadzącym jednostki jest powiat starachowicki.
Nasze pytanie jest następujące:
Czy w związku z wprowadzeniem w ramowych planach nauczania doradztwa zawodowego w szkołach prowadzonych przez powiat starachowicki, możliwa jest realizacja zajęć doradczych w tych szkołach przez doradcę zatrudnionego w CKP i na jakiej podstawie: czy może być to porozumienie szkoła-CKP, czy organ prowadzący-szkoła-CKP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe