Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jeżeli uczeń w I semestrze opuścił więcej niż 50% zaplanowanych zajęć z danego przedmiotu i powinien być nieklasyfikowany w I semestrze, to powinien zdawać egzamin klasyfikacyjny za I semestr? Czy zgodnie z klasyfikacją końcoworoczną powinien zdawać egzamin klasyfikacyjny na koniec roku szkolnego? W dzienniku wstawić nieklasyfikowany, czy ndst? Pierwszy raz mam taką sytuacje pod koniec I semestru i dotyczy to nie tylko jednego ucznia. Dziękuję z góry za odpowiedź.
Sam fakt opuszczenia więcej niż połowy zaplanowanych zajęć nie oznacza, że uczeń ma być nieklasyfikowany.
§ 17. 1. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych mówi, że:
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
Jeżeli zatem uczeń otrzymał w trakcie semestru jakiekolwiek oceny, to powinien być na ich podstawie klasyfikowany, nawet jeśi są to tylko oceny niedostateczne. Należy wówczas wystawić ocenę śródroczną - niedostateczny. Jeżeli jednak nie posiada żadnych ocen, a spowodowane to jest jego częstymi nieobecnościami, przekraczającymi połowę zaplanowanych zajęć, uczeń jest nieklasyfikowany i w dzienniku należy tak to zapisać.
§ 17. 16. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany" albo "nieklasyfikowana".
Co do egzaminu klasyfikacyjnego, kwestię tę powinien regulować statut szkoły, ponieważ rozporządzenie mówi jedynie o egzaminie na koniec roku szkolnego (jeżeli nie da się ustalić oceny rocznej). Uczeń nieklasyfikowany za I semestr może zdawać egzamin klasyfikacyjny po I semestrze, jeżeli statut szkoły tak stanowi. Nie ma jednak żadnych ogólnych nakazów, aby taki egzamin zdawał, jest to jedynie "wygoda" dla szkoły, gdyż łatwiej jest wystawić ocenę roczną, jeśli istnieje ocena semestralna, choćby jedynka. Jeżeli uczeń nie zdaje egzaminu klasyfikacyjnego za I semestr, a statut tego nie wymaga, wówczas ocenę roczną ustala się na podstawie otrzymanych ocen w II semestrze (takie stanowisko prezentuje MEN).
Dodatkowo, szkoła powinna takiemu uczniowi pomóc, aby poradził sobie w następnej klasie:
§ 16. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dz.U.2019.0.1148 t.j. - Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Obserwuj akt
Art. 165. Prawo oświatowe
Proszę o interpretację prawną artykułu 165.
Uczeń wrócił z zagranicy w roku szkolnym 201/2019. Był to jego pierwszy kontakt z polską szkołą. Nadal nie radzi sobie zupełnie z polskimi przedmiotami. Czy można uczniowi przydzielić kolejny raz godziny dla ucznia powracającego z zagranicy w wymiarze 5 h na rok szkolny 2019/2020?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor Zespołu Szkół w Hucie Dąbrowie zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Czy dziecko posiadające orzeczenie do kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność umysłową (upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym)- taki wpis widnieje w preambule oraz stwierdzenia z diagnozy (z tego samego dokumentu) „mózgowe porażenie dziecięce, niedowład spastyczny czterokończynowy, padaczka” (…) „W zakresie samoobsługi nie jest samodzielna. Nie potrafi się ubrać, samodzielnie się nie porusza, wymaga pomocy drugiej osoby. Nie kontroluje potrzeb fizjologicznych”
oraz orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydawane co roku od 10 lat widnieją różne wpisy. W 2003r. i 2006r. widnieje wpis „ ze względu na niepełnosprawność ruchową” a w innych latach widnieją wpisy „z uwagi na stan zdrowia”, „ z uwagi na stan zdrowia ucznia znacznie utrudniający uczęszczanie do szkoły”. Czy można wpisać w SIO do tabeli NP1 jako ucznia z więcej niż jedną niepełnosprawnością?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki może podjąć dyrektor wobec nauczyciela, który nie zrealizował wszystkich godzin z art. 42 Karty Nauczyciela? Godziny rozliczane są w cyklu półrocznym, więc nauczyciele rozliczani są z nich na koniec półrocza i roku szkolnego. Co powinnam zrobić w sytuacji, kiedy nauczyciel nie zrealizuje do końca tego roku wszystkich godzin karcianych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jako placówka wychowania pozaszkolnego chcemy w czerwcu przeprowadzić rekrutację na zajęcia pozaszkolne. Czy mogę je przeprowadzić jedynie elektronicznie, w związku z epidemią? Jaką podstawę prawną mam wpisać? Czy w związku z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 25 marca 2020 mogę podać listę osób przyjętych na stronie placówki? W jaki sposób mam weryfikować dokumenty przesłane drogą elektroniczną?
Czy wystarczy oświadczenie rodziców kandydata o prawdziwości przesłanych dokumentów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można odwiedzić ucznia w domu bez uzgodnienia z rodzicem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe