Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy którakolwiek forma wyjścia/wyjazdu poza szkołę zwalnia z obowiązku dokumentacji wycieczkowej (np. wyjście na lekcji nad pobliską rzekę w celu topienia marzanny, wyjście z księdzem katechetą na lekcji religii do kościoła, itp.)? Jeśli jeden nauczyciel wyjeżdża z jednym uczniem na konkurs, rozumiem, że obowiązuje dokumentacja wycieczkowa, ale kto jest kierownikiem a kto opiekunem? Czy kierownik wyjazdu musi rzeczywiście wyjeżdżać z dziećmi, jeśli sprawy organizacyjne nałożone na kierownika zostały załatwione przed wyjazdem, w szkole? Czy uczniowie muszą poświadczyć własnoręcznym podpisem zapoznanie się z regulaminem wycieczki/wyjazdu?
Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w formach: 1) wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych, 2) wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych- zwane dalej "wycieczkami", 3) imprezy krajoznawczo-turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje, 4) imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem, 5) imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne- zwane dalej "imprezami". Udział uczniów niepełnoletnich w wycieczkach, z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych i imprezach, wymaga zgody ich przedstawicieli ustawowych. Przepisy szczegółowo nie regulują kwestii poruszonych w pytaniu, dając dyrektorowi szerokie uprawnienia. Uznano bowiem, że dyrektor znając specyfikę pracy szkoły, tradycje, zwyczaje także środowiska oraz korzystając z własnych kompetencji, będzie współtworzył życie szkoły, najlepiej realizując politykę oświatową. Zatem dyrektor zarządza, czy wyjście ze szkoły (pyt. 1) w celu realizacji np. celów programu wychowawczego lub realizacji podstaw programowych z przedmiotu jest niezbędna kara wycieczki. Wg mojej opinii należy przede wszystkim podczas wyjść poza szkołę zapewnić bezpieczeństwo uczniom. Ad. 2 Karta wycieczki nie jest potrzebna podczas wyjazdu ucznia na konkurs. Nie wyznacza się także kierownika wycieczki. Wyjazd na konkurs np. przedmiotowy z jednym uczniem nie jest wycieczką w rozumieniu przepisów. Nie wchodząc w szczegóły można stwierdzić, ogólnie, że zadaniem kierownika jest m. in. załatwianie spraw związanych z np. noclegiem, wyżywieniem. Opiekun bezpośrednio czuwa nad bezpieczeństwem uczniów, przebywa z uczniami. Ad. 3 Tak, głównie dla bezpieczeństwa uczniów , zgodnie z przepisami. Ad. 4 Ważne jest, by uczniowie mieli świadomość, że obowiązuje ich regulamin i są zobligowani do przestrzegania zasad w nim ustalonych. Z regulaminem powinni być także zapoznani rodzice, od których szkoła otrzymuje zgodę na uczestniczenie dziecka w wycieczce. Pozostałe zasady ustala szkoła.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Według naszego wewnętrznego regulaminu wynagrodzenie za jedną godzinę ponadwymiarową oraz jedną godzinę doraźnego zastępstwa oblicza się dzieląc stawkę wynagrodzenia zasadniczego łącznie z dodatkiem za warunki pracy przez miesięczną liczbę godzin tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, ustalonego dla rodzaju zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych realizowanych w ramach godzin ponadwymiarowych lub doraźnego zastępstwa nauczyciela. W jaki sposób wyliczyć stawkę za godzinę doraźnego zastępstwa, jeśli nauczyciel posiada uśrednione pensum 26/26 i otrzymuje godzinę doraźnego zastępstwa z pensum 18?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły zaplanował w arkuszu organizacyjnym szkoły na rok 2018/2019 zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (rewalidacja, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze). Organ prowadzący zatwierdził tylko godziny rewalidacji. Pozostałe godziny w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej zalecił usunąć z arkusza. Czy organ prowadzący może nie wyrazić zgody na umieszczenie w arkuszu zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, skoro dyrektor ma obowiązek zaplanowania w/w zajęć? Jakich argumentów użyć w stosunku do organu prowadzącego? Proszę o podanie podstawy prawnej dotyczącej obowiązku organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dyrektora szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko z klasy III SP przystępowało będzie do egzaminu klasyfikacyjnego (nieobecność od stycznia w szkole). Proszę o wskazówki praktyczne, w jaki sposób ten egzamin przeprowadzić. Czy może być np. w taki sposób: edukacja wczesnoszkolna - część ustna i pisemna; edukacja muzyczna - część praktyczna; edukacja plastyczna - część praktyczna; j. angielski - część pisemna i ustna; wych. fizyczna - część praktyczna. Jak długo może trwać każda część? Czy może to być jeden egzamin klasyfikacyjny, czy kilka z poszczególnych edukacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ortooptystka zatrudniona obecnie w Przedszkolu Specjalnym dla Dzieci Słabowidzących na etacie administracyjnym a posiadająca następujące wykształcenie: ukończone Medyczne Studium Zawodowe Wydział Ortoptyka, ukończone Kolegium Nauczycielskie na kierunku Pedagogika Specjalna i Terapia Pedagogiczna (uzyskany tytuł licencjata oraz wykształcenie wyższe zawodowe i przygotowanie pedagogiczne), w chwili obecnej kontynuacja nauki w 3-semestralnym Podyplomowym Studium Tyflopedagogiki (ukończony I semestr studiów) może być zatrudniona w przedszkolu specjalnym dla dzieci słabowidzących na etacie nauczyciela specjalisty - terapeuty widzenia? Czy uzyskane przygotowanie medyczne w zakresie ortoptyki i przygotowanie pedagogiczne do prowadzenia terapii pedagogicznej daje kwalifikacje do prowadzenia terapii widzenia w przedszkolu specjalnym dla dzieci słabowidzących?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w sierpniu otrzymał awans zawodowy nauczyciela dyplomowanego Od 1 września 2010 będzie przebywał na urlopie na poratowanie zdrowia. Czy przysługuje mu awans zawodowy i podwyżka płac od 1 września 2010 r.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe