Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy można zatrudnić w szkole psychologa, który nie posiada przygotowania pedagogicznego,a mówi o tym rozporządzenie o kwalifikacjach. Czy będzie błędem zatrudnienie go na podstawie kodeksu pracy i czy w takiej sytuacji konieczna jest zgoda kuratora?
Nie można zatrudnić nauczyciela-psychologa bez przygotowania pedagogicznego (art.10 ust.8 KN). Należy zwrócić się do organu nadzoru pedagogicznego o pozwolenie zgodnie z art. 10 ust. 9 Karty Nauczyciela z 26.01.1982 r. ze zm.
Art. 10. 1. Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej - w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania, z zastrzeżeniem ust. 8.
2. Z osobą posiadającą wymagane kwalifikacje, z zastrzeżeniem ust. 3, i rozpoczynającą pracę w szkole stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony na jeden rok szkolny w celu odbycia stażu wymaganego do uzyskania awansu na stopień nauczyciela kontraktowego, z zastrzeżeniem ust. 7. W przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 11 i art. 9g ust. 8, w razie ustalenia dodatkowego stażu, z nauczycielem stażystą nawiązuje się stosunek pracy na czas określony na kolejny jeden rok szkolny.
3. W szczególnych przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły z osobą, o której mowa w ust. 2, legitymującą się wymaganym poziomem wykształcenia, lecz nieposiadającą przygotowania pedagogicznego, dopuszczalne jest nawiązanie stosunku pracy, o ile osoba ta zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego w trakcie odbywania stażu. W przypadku gdy nauczyciel w ciągu pierwszego roku pracy w szkole nie uzyska przygotowania pedagogicznego z przyczyn od niego niezależnych, z nauczycielem może być zawarta umowa o pracę na kolejny jeden rok szkolny. Staż wymagany do ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego przedłuża się do czasu uzyskania przygotowania pedagogicznego.
4. Stosunek pracy z nauczycielem kontraktowym nawiązuje się na podstawie umowy o pracę zawieranej na czas nieokreślony, z zastrzeżeniem ust. 7.
4a. (uchylony).
5. Stosunek pracy z nauczycielem mianowanym i z nauczycielem dyplomowanym nawiązuje się na podstawie mianowania, jeżeli:
1) posiada obywatelstwo polskie, z tym że wymóg ten nie dotyczy obywateli państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publicznych;
3) nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie;
4) nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie;
5) posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska;
6) istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w szkole w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony.
5a. Stosunek pracy nawiązany na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony przekształca się w stosunek pracy na podstawie mianowania z pierwszym dniem miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym:
1) nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego, o ile spełnione są warunki określone w ust. 5;
2) w przypadku nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego w czasie trwania umowy o pracę zostały spełnione warunki, o których mowa w ust. 5.
5b. Przekształcenie podstawy prawnej stosunku pracy, o którym mowa w ust. 5a, potwierdza na piśmie dyrektor szkoły.
6. W przypadku braku warunków do zatrudnienia nauczyciela, o których mowa w ust. 5 pkt 6, stosunek pracy z nauczycielem mianowanym lub dyplomowanym nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze, z zastrzeżeniem ust. 7.
7. W przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela, w tym w trakcie roku szkolnego, z osobą rozpoczynającą pracę w szkole, z nauczycielem kontraktowym lub z nauczycielami, o których mowa w ust. 5, stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony.
8. Nie można nawiązać stosunku pracy z nauczycielem, który nie spełnia warunków, o których mowa w ust. 5 pkt 2-5, z zastrzeżeniem ust. 9.
8a. W celu potwierdzenia spełniania warunku, o którym mowa w ust. 5 pkt 4, nauczyciel, przed nawiązaniem stosunku pracy, jest obowiązany przedstawić dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 7, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia osoby posiadającej wymagane kwalifikacje, można za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny zatrudnić nauczyciela, który nie spełnia warunku wymienionego w ust. 5 pkt 5.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie dotyczące wyliczenia wymiaru urlopu. W szkole nauczyciele zatrudnieni są w oparciu o kodeks pracy. Podstawą jest 40-godzinny tryb pracy, jednak pensum wynosi 20 godzin. Pozostały czas to czas na zajęcia opiekuńcze i pracę w domu/szkole. Jest to czas nieewidencjonowany. Jak mam obliczyć wymiar godzinowy urlopu pracownika zatrudnionego na niepełny wymiar etatu, np.: nauczyciel pracuje we wtorki (2 godziny), środy (3 godziny). Daje to pięć godzin lekcyjnych - 1/4 pensum. Bierze tydzień urlopu. Jest to 5 godzin lekcyjnych, jednak pół etatu zakłada także dodatkowe 5 godzin nieewidencjonowane. Jak wobec tego rozliczyć te godziny? Czy od puli pozostałego urlopu odejmuję 5 czy 10 godzin? A jeśli 10 godzin, to jak mam to rozpisać? Na które dni? Czy mogę założyć, że nieewidencjonowane godziny są przepracowane w dni w które nauczyciel nie pracuje? Czy liczyć podwójnie w dni, w które pracuje? A jeśli tak, to czy mogę policzyć np. 12 godzin w dniu, gdy nauczyciel ma 6 godzin lekcyjnych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam! W ubiegłym roku szkolnym nauczyciel przystąpił do konkursu na stanowisko dyrektora gimnazjum. Konkurs nie został rozstrzygnięty, ale burmistrz mimo to powierzył mu pełnienie funkcji dyrektora tej szkoły na 10 miesięcy. Pod koniec kwietnia br. w szkole pojawiło się zarządzenie tego dyrektora o zwołaniu posiedzenia Rady Pedagogicznej w sprawie wyrażenia opinii o powierzeniu temu dyrektorowi przez burmistrza stanowiska dyrektora gimnazjum na okres pięciu lat szkolnych w trybie art. 36a, ust.4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 ze zm.). Czy takie postępowanie burmistrza jest zgodne z prawem? Czy to oznacza, ze burmistrz w takiej sytuacji jak opisana nie musi ogłaszać konkursu na stanowisko dyrektora? Czy Rada Pedagogiczna, która nie widzi współpracy z obecnym dyrektorem, może wyrazić opinię negatywną i czy ma ona wpływ na przedmiotową sprawę? Jak winien wyglądać tryb wyrażenia opinii w przedmiotowej sprawie?
- W nawiązaniu do odpowiedzi na pytanie cytat: Czy wychowawcy (nauczyciel) w internacie sosw (mogą pracować w każdą niedzielę z innym dniem wolnym w tygodniu, czy muszą mieć co drugą niedzielę wolną nawet, jeżeli chcą pracować w każda niedzielę? Jest to placówka feryjna.
Zgodnie z § 4.3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17.05.2001 r w sprawie realizowania przez nauczycieli tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć wychowawczych w porze nocnej, nauczycielom zobowiązanym do realizowania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć wychowawczych także w porze nocnej dyrektor szkoły zapewnia:
1) dzień wolny od pracy po zakończeniu pracy w porze nocnej trwającej co najmniej 8 godzin,
2) korzystanie co najmniej raz na dwa tygodnie z dwu kolejnych nocy wolnych od pracy, przypadających w sobotę i w niedzielę lub w niedzielę i w poniedziałek,
3) równomierne obciążenie nauczycieli pracą w porze nocnej.
Powyższe warunki muszą być spełnione; nie można ich nie stosować. W razie kontroli PIP, dyrektor będzie musiał udowodnić spełnianie wymogów rozporządzenia.
Precyzując pytanie dotyczyło ono niedzieli poza pracą w nocy. Dyżur nocny jest realizowany przez wychowawcę tylko 1 w tygodniu.Pozostałe dni pracują w dzień, a w niedzielę wychowankowie zjeżdżają do internatu. noce
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dokumentacja kadrowa pracownika. Proszę o pomoc w następującej kwestii: w sierpniu został zatrudniony nauczyciel. Podpisano wszelkie niezbędne dokumentu, w tym także umowę o pracę od 01.09.2018 r. Pod koniec września zatrudniony nauczyciele zrezygnował z podjęcia pracy. Proszę o wytyczne co w takiej sytuacji zrobić z całą dokumentacją kadrową. Czy należy ją zarchiwizować? Jeśli tak, to jakie wpisać daty skrajne zatrudnienia (nawiązanie stosunku pracy - rozwiązanie stosunku pracy), do którego w gruncie rzeczy nie doszło?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielowi przedszkola nieferyjnego nie wypłacono za wrzesień średniej urlopowej z nadgodzin. Nauczyciel we wrześniu przebywał siedem dni na urlopie. Jaka podstawa prawna reguluje zaistniałą sytuację? Nadmieniam iż placówka prowadziła dyżur wakacyjny w lipcu natomiast w sierpniu wszyscy nauczyciele przebywali na urlopach wypoczynkowych.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe