Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy można zmienić język wiodący po I etapie edukacyjnym? Np. z języka niemieckiego na język angielski? Czy jest to zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego, dotyczącą nauczania języka obcego?
Przepisy prawa nie rozstrzygają takich kwestii, dlatego ważne są zasady wprowadzone w szkole np. zapisami statutowymi. Jeśli jednak brak jest odpowiednich rozwiązań w przepisach wewnątrzszkolnych (proponuję uzupełnić), należy pod uwagę wziąć najkorzystniejsze rozwiązanie dla dziecka. Należałoby przy podejmowaniu decyzji, odpowiedzieć na pytania: 1) na jakim poziomie nauczania jest dziecko z obu przedmiotów, 2) czy ma trudności w uczeniu się, 3) czy jest możliwe pokonanie przez dziecko ew. różnic programowych, 4) jakie będzie zaangażowanie rodziców w procesie tej zmiany.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku ze zmniejszającą się ilością dzieci w klasach, na podstawie zarządzenia wójta, jesteśmy zobowiązani do łączenia klas (klasy poniżej 12 uczniów). Jeżeli w połączonych klasach liczba uczniów przekracza 20, łączeniem obejmuje się tylko niektóre zajęcia edukacyjne. Czy można połączyć lekcje religii? Czy musi być zgoda władz kościelnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka powinna być minimalna liczba uczniów na zajęciach z Karty Nauczyciela, jeśli chodzi o zajęcia opiekuńczo - wychowawcze i przedmiotowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na wniosek rodzica mogę w lutym cofnąć ucznia klasy I do oddziału przedszkolnego po wejściu ustawy o siedmiolatkach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole środa 15 kwietnia po świętach była zaplanowana jako dzień wolny z dni dodatkowych. Czy w zaistniałej sytuacji zdalnego nauczania nadal możemy potraktować ten dzień jak dzień wolny od zajęć edukacyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przytaczam po raz kolejny moje pytanie:
Wysłałem pytanie do Państwa o treści :"Witam, czy można zobowiązać rodziców, by dzieci były odbierane ze świetlicy wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Proszę o podanie podstawy prawnej." i otrzymałem odpowiedz: "Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. (ze zm.) Prawo o ruchu drogowym. Art. 43. 1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania. 2. Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. 3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych. Oznacza to, że dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. 2) Art. 95 Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Art. 95. § 1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka. § 2. Dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom posłuszeństwo. § 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny. Jednakże nie zwalnia to szkoły z całkowitej odpowiedzialności za dziecko powracające ze szkoły do domu, co powinno przede wszystkim wynikać z troski o dobro dziecka. Zatem szkoła może ustalić na piśmie sposób odbioru dziecka ze szkoły (świetlicy) przez rodzica." Z Państwa odpowiedzi oraz z przywołanej podstawy prawnej wynika, że jednak dziecko może samo wracać ze szkoły po ukończeniu siódmego r.ż., a za dziecko odpowiadają rodzice. Ponawiam pytanie: Czy szkoła ma prawo ograniczyć zakres władzy rodziców? tzn. Czy w przypadku , gdy rodzice upoważniają osobę małoletnią (ale w wieku powyżej 10 rż) do odbierania dziecka ze szkoły, to szkoła może na to nie wyrazić zgody? Proszę o podanie podstawy prawnej, która umożliwi szkole ograniczenie prawa rodziców do decydowania, kto będzie odbierał ich dziecko ze szkoły.
Prawo nie nadaje takich kompetencji szkole.
Bardzo proszę o jedną odpowiedź - w pierwszym piśmie piszą Państwo, że tak, a w drugim , że nie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe