Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel, który ukończył studia na kierunku pedagogika specjalna (licencjat), wychowanie przedszkolne jednak nie pracuje w zawodzie - traci po jakimś czasie - z powodu braku kontaktu z zawodem, zdobyte uprawnienia?
Zasady zatrudniania nauczycieli uregulowane są w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.- dalej Karta Nauczyciela).
I tak, zgodnie z art. 10 Karty Nauczyciela stosunek pracy z nauczycielem w zależności od tego jakim stopniem awansu zawodowego się legitymuje, nawiązywany jest w oparciu o umowę o pracę (nauczyciel stażysta i kontraktowy) lub mianowanie (nauczyciel mianowany i dyplomowany). Oczywiście, żeby móc uczyć w szkole trzeba spełniać określone wymogi kwalifikacyjne, które wskazane są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575 z późn. zm.). Wymagania te dotyczą przede wszystkim wykształcenia i wymogu posiadania przygotowania pedagogicznego. Ponadto art. 10 Karty Nauczyciela wymaga, aby nauczyciel:
• posiadał obywatelstwo polskie, był obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
• miał pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publicznych;
• nie toczyło się przeciwko niemu postępowanie karne w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne;
• nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
• nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną.
Żaden przepis prawa nie określa minimalnej ani maksymalnej przerwy w czynnym uczeniu, która powodowałaby utratę uprawnień.
Jedyny przypadek utraty przez nauczyciela uprawnień wskazany jest w art. 76 ust. 1 pkt 4 Karty Nauczyciela. Dotyczy on orzeczenia przez komisję dyscyplinarną kary w postaci wydalenia z zawodu nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pismo w sprawie powołania wicedyrektora.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o informację dotyczącą pisania miesięcznych planów przez nauczycielki. Każde z wydawnictw, Wydawnictwa Nowa Era, WSIP i MAC Edukacja, proponują inną formę zapisów. Chciałam ujednolicić miesięczne plany. Jak powinny wyglądać, by były czytelne i dobrze "przenosiły się" do dziennika.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien wyglądać zapis w dzienniku zajęć w przedszkolu np. w okresie przerwy świątecznej, w przypadku kiedy nauczyciele są gotowi do pracy, a do przedszkola nie przyjdzie żadne dziecko? Nauczyciel jest na stanowisku pracy i czeka, bo nie wiadomo czy nie pojawi się któreś z dzieci, gdzie powinien zaznaczyć swoją obecność? Czy błędem jest zapis w takim dniu: "brak dzieci, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, uzupełnianie dokumentacji przez nauczyciela itp"?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo dziękuję za dotychczasową pomoc i proszę o dalsze wsparcie i odpowiedź na cztery pytania: 1.Czy dziecko badane przez zespół opiniujący o wczesnym wspomaganiu rozwoju w niepublicznej poradni psychologiczno-pedaggogicznej musi posiadać orzeczenie o niepełnosprawności w sensie medycznym? W poradni miejskiej odmówiono opiniowania o WWR, gdyż dziecko nie posiadało ww. orzeczenia. Stąd dylemat w tej sprawie.; 2. Czy kwalifikacje nauczyciela wspomagającego dla dziecka z autyzmem (przedszkole niepubliczne)są wystarczające, gdy posiada wykształcenie: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z terapią pedagogiczną oraz studia podyplomowe z logopedii. Dziecko 3-letnie, w zasadzie uczy się mówić (mama dziecka jest głuchoniema).; 3. Ile godzin należy przeznaczyć na zajęcia indywidualne dla dziecka, które posiada opinię o WWR oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? Zalecenia w opinii i orzeczeniu są w zasadzie takie same. Opracowano IPET oraz program indywidualny wwr. Dziecko ma obecnie przyznane 8 godzin miesięcznie zajęć indywidualnych, czy powinno mieć podwójnie?; 4. Czy w przedszkolu niepublicznym dopuszczalne jest prowadzenie zajęć z rytmiki w godzinach dopołudniowych, między godz. 8, a godz. 13, czyli w czasie realizacji podstawy programowej, jeśli to rodzice ponoszą koszt tych zajęć? Było to zgłoszone przez rodziców i przegłosowane na zebraniu z rodzicami. Płatność niewielka, 10zł/miesiąc. W przedszkolach publicznych takie zajęcia są obowiązkowe, finansuje je miasto.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację czy istnieje jakakolwiek podstawa prawna regulująca konieczność powoływania do istnienia w szkole Zespołów Przedmiotowych? Moja szkoła jest szkołą relatywnie małą (80 uczniów) z niewielką liczbą nauczycieli (12, beze mnie - wszyscy nieetatowi). Czy wielkość szkoły i liczba nauczycieli mają w takim przypadku jakiekolwiek znaczenie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe