Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, składając dyrektorowi sprawozdanie z odbytego stażu powinien załączyć studium przypadku?
Przepisy ustawy, ani rozporządzenia nie narzucają takiej formy dokumentowania dorobku zawodowego. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, 2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły, 3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego– z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują: 1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły; 2) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; 3) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć; 4) realizację co najmniej trzech z następujących zadań: a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich, b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej, c) poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, d) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym, e) wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami, f) uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej; 5) umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.
Postawa prawna: 1. Karta Nauczyciela – ustawa z 26.01.1982 r. (ze zm.); 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, w szczególności § 8, 9.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel początkujący zatrudniony w wymiarze etatu 5/30 w bibliotece szkolnej i zatrudniony w bibliotece pedagogicznej w wymiarze etatu 17,5/35 może odbywać staż w bibliotece szkolnej i dyrektor tej szkoły może wyznaczyć mentora temu nauczycielowi początkującemu? Przewidziane przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela i niektórych innych ustaw obligatoryjne odbywanie stażu w tej konkretnej bibliotece pedagogicznej jest niemożliwe, ponieważ jedyny nauczyciel mianowany jest w niej zatrudniony na stanowisku dyrektora. Nie ma w bibliotece pedagogicznej żadnego nauczyciela dyplomowanego.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Mam nauczyciela który odbywa przygotowanie do zawodu. W dniu nawiązania stosunku pracy pracownik posiadał 22 staż pracy w ramach wykształcenia pedagogicznego był zatrudniony na mocy ustawy o pomocy społecznej w Ośrodku Pomocy Społecznej. Pracownik podczas zatrudnienie w OPS wykonywał zadania polegające na wspieraniu rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Podejmował działania mające na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji. W trakcie zatrudnienia pracownik brał udział w różnego rodzaju szkoleniach mających na celu doskonalenia jego umiejętności i poszerzanie wiedzy. Pracownik w ramach projektów unijnych prowadziła zajęcia mające na celu wspieranie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. W związku z dużym zaangażowaniem w prace i posiadaniem dużej wiedzy i kwalifikacji w postaci specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej pracownik awansował na stanowisko zastępcy kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej. Czy w związku z dużym dorobkiem zawodowym dyrektor szkoły może skorzystać z uprawnień art 9ca ust. 4 pkt 2 Karty Nauczyciela?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- 1 września zatrudniłam w szkole studenta anglistyki, który złożył egzamin licencjacki 11 września 2010. Czy może rozpocząć staż na nauczyciela kontraktowego? Proszę o podanie podstawy prawnej.
- Czy nauczyciel stażysta po zakończonej rozmowie kwalifikacyjnej i otrzymaniu zaświadczenia o akceptacji komisji, powinien otrzymać informację o prawie do wglądu do całości dokumentacji zgodnie z art 10 Kodeksu postępowania administracyjnego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację o dodatku na start zgodnie ze zmienionymi przepisami o awansie. Z dniem 1 września wszyscy nauczyciele nie posiadający stopnia mianowanego zostali nauczycielami początkującymi. Z dniem 1 września 2022 r. zatrudniłem nauczyciela na 14/18, przedtem pracował w niepublicznym przedszkolu, zatrudniony był na podstawie Kodeksu Pracy. Awansował tam na stanowisko nauczyciela kontraktowego w czerwcu 2022 r. Przy braku szczegółowych wytycznych (bo w dodatku na start przepisy jako wyłączenie podawały stopień nauczyciela kontraktowego) przy nowych stopniach awansu zdecydowałem się wypłacić temu nauczycielowi dodatek na start (stał się nauczycielem początkującym, w poprzedniej pracy takiego dodatku nie otrzymał, pracuje więcej niż 1/2 etatu). Czy ta decyzja była poprawna? Jeśli nie, to jak mam ją odwrócić? Żądać zwrotu nienależnie przyznanego świadczenia? Obecnie nie potrafię znaleźć przepisu dotyczącego wyjątków w przyznawaniu tego świadczenia, jedynie istnieją te dotyczących starych stopni awansu zawodowego.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe