Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciele, uczniowi z opinią, piszą dostosowania do przedmiotu? Czy tylko temu uczniowi, którego w opinii wyraźnie wskazano, aby dostosować wymagania.
Na podstawie art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. W sytuacji, gdy w orzeczeniu nie ma zaleceń dotyczących dostosowania, jego potrzeba może zostać stwierdzona w treści IPET, opracowywanego po rozpoznaniu potrzeb i możliwości ucznia. Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578) IPET określa zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podpowiedz w sprawie sporządzania notatki służbowej z rozmowy z nauczycielem. Może jakieś wzory kar porządkowych dla nauczyciela
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W związku z rozporządzeniem z dnia 29 czerwca 2017r.w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania-fizycznego proszę o interpretację czy nadal można prowadzić 4 lekcje wf w formie klasowo lekcyjnej mając na względzie § 1. ust 2 czy jednak obowiązkowo muszą odbywać się też w formie do wyboru i które klasy to obejmuje w roku 2017/18?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem nauczycielką dyplomowaną z 35 letnim stażem pracy ocenianej przez dyrektora bardzo dobrze. Pracuję z dziećmi z klas 1-3. Niestety za sprawą jednego rodzica jestem u kresu wytrzymałości psychicznej. Rodzic demonstruje ogólne niezadowolenie z mojej pracy i podważa moje kompetencje. Prawie codziennie żąda rozmowy-wyjaśniania i tłumaczenia przebiegu i efektów zajęć. Ciągle krytykuje i kwestionuje wszelkie moje działania, podważa kompetencje, poucza, oskarża, rozkazuje. Wysuwa nierealne żądania i roszczenia. Poucza jak prowadzić zajęcia, jak realizować materiał nauczania, narzuca swoje pomysły i rady jak uczyć, jakich metod używać, jak odpytywać, kiedy i w jakiej formie udzielać informacji o postępach w nauce, itp. Dyktuje z kim ma siedzieć córka i ile czasu poświęcać jej córce i „bezwzględnie” żąda, aby potrzeby córki były na pierwszym miejscu.. Doszło do tego, że boję się każdego kolejnego dnia. Stałam się nerwowa i roztrzęsiona. Takie dokuczliwe postępowanie odbieram jako nękanie, które dezorganizuje mi pracę odbiera zdrowie i naraża moje dobre imię. Co powinien zrobić dyrektor szkoły w obronie nauczyciela, który czuje się nękany przez rodzica?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W ostatnim pytaniu, sprawdzonym 10.05.2019 roku nie chodziło wyłącznie o orzeczenia. Oczywistym jest, iż dyrektor jako przewodniczący zespołu, zapoznając się z dokumentacją, może wnieść też swoje uwagi do orzeczenia - zna sprawę, jest decydentem. A co począć w przypadku dopisywania wniosków do opinii (zwykła opinia bez rangi orzeczenia, nie mówimy o WWRD), dyrektor nie widzi dziecka, nie posiada danych świeżych z wywiadu, nie dokonywał obserwacji dziecka oraz nie tworzył hipotez diagnostycznych, a psycholodzy też nie wszystko notują. Wnioski, jakie psycholog zawiera w opinii nie mogą naruszać interesu zarówno dziecka, jak i rodziców i nie zwalnia z tego żadne rozporządzenie MEN. Jak rozmawiać nt. nadmiernej ingerencji w diagnozę czy wnioski konkretnego specjalisty w przypadku zwykłych opinii? Czy dyrektor takich "poprawek" (swoich uwag) nie powinien omówić z zespołem diagnozującym?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o przykładowy statut szkoly podstawowej klasy I-III wraz z odziałami przedszkolnymi (dzieci w wieku 3-5 lat) dziękuję i pozdrawiam serdecznie
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe