Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy obecne przepisy nakazują wyznaczenie miejsca parkingowego dla osoby niepełnosprawnej na terenie placówki oświatowej? Czy wystarczy tylko miejsce obok przedszkola wyznaczone przez gminę?
Z przepisów prawa oświatowego (ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r., Dz. U. tj. 2018 poz. 996 z poźn. zmianami), Karty Nauczyciela (ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r., Dz. U. tj. 2018, poz. 967 z późn. zmianami) oraz z zakresu bezpieczeństwa i higieny w publicznych
niepublicznych szkołach i placówkach (rozporządzenie z dnia 31 grudnia 2002 r., Dz. U. nr 6, poz. 68 i 69), nie wynika wprost obowiązek utworzenia na terenie publicznych lub niepublicznych placówek oświatowych miejsc parkingowych przeznaczonych do wyłącznego korzystania dla osób niepełnosprawnych.
Obowiązki związane z zapewnieniem odpowiedniej ilości miejsc parkingowych wynika bezpośrednio z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. 2002 Nr 75, poz. 690 z późn. zmianami) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. W rozdziale 3 niniejszego rozporządzenia została uregulowana problematyka parkingów i miejsc postojowych. Obowiązek zapewnienia miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych wynika wprost z brzmienia § 18. 1. Zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, miejsca postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również miejsca postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne. 2. Liczbę i sposób urządzenia miejsc postojowych należy dostosować do wymagań ustalonych w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem potrzebnej liczby miejsc, z których korzystają osoby niepełnosprawne.
Tym samym obowiązek wyznaczenia miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych na danej nieruchomości ciąży na właścicielu gruntu. Jeśli właścicielem gruntu, na którym znajduje się placówka oświatowa jest np. gmina to na niej ciąży obowiązek zapewnienia miejsc parkingowych osób niepełnosprawnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. W jaki sposób szkoła powinna odpowiedzieć na wniosek, np z sądu, o opinię o uczniu? Czy można przekazać taki wniosek do kompetentnej instytucji zewnętrznej? Czy też zwracać się z prośbą do sądu o sprecyzowanie wniosku?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy czwartej technikum, który w szkolnym planie nauczania m. in. ma przedmioty: język niemiecki, język angielski oraz język niemiecki w budownictwie, uzyskał opinię z poradni PP o zwolnieniu z języka niemieckiego. Powstały wątpliwości, co z językiem niemieckim w budownictwie. Stanowisko poradni PP jest akie, że uczeń powinien być zwolniony z języka niemieckiego oraz języka niemieckiego w budownictwie. Jako dyrektor szkoły jestem jednak w stanie zapewnić uczniowi udział w zajęciach z języka angielskiego w budownictwie w zamian za język niemiecki w budownictwie. Jaka jest wykładnia prawna w sprawie? Jak należy postąpić? Jaki dokument skierowany do ucznia jako dyrektor muszę przygotować?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor rodzinnego domu dziecka nie posiadający postanowienia Sądu Rejonowego o rozszerzeniu kompetencji do podejmowania ważnych decyzji dotyczących ucznia może podejmować decyzje dotyczące: wyboru szkoły, udziale podopiecznego w lekcjach religii, zajęciach dodatkowych, wyjazdach, wycieczkach
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedłużenia okresu nauki można dokonać raz na każdym etapie edukacyjnym w którejkolwiek klasie, czy tylko w klasie III i VI? Czy przepisy, które mówią o przedłużeniu okresu nauki dla uczniów niepełnosprawnych dotyczą również uczniów z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic można oddać dziecko pod opiekę innej osobie, potwierdzając ten fakt u notariusza?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe