Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy terapeuta może odmówić pracy z dzieckiem z innej szkoły? W szkole, w której jestem zatrudniona jest sala do zajęć integracji sensorycznej, pozostałe szkoły w naszym mieście nie mają takiej sali i nie prowadzą zajęć z IS. W związku z tym do naszej placówki na ww. zajęcia są przysyłane dzieci z innych placówek. Jak to wygląda od strony prawnej? Czy nie jest tak, że jeśli jestem zatrudniona w danej placówce to powinnam prowadzić zajęcia tylko z dziećmi uczęszczającymi do naszej szkoły? Czy mam prawo odmówić przyjęcia dziecka spoza mojej szkoły, a co jeśli dziecko ulegnie wypadkowi?
Z art. 127 ust. 9 i 10 ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.) wynika, że jednostka oświatowa może organizować część zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, gdy uczęszcza ono do innej placówki, a więc taka współpraca szkół byłaby dopuszczalna. Natomiast gdyby dotyczyło to realizacji zajęć w ramach kształcenia specjalnego, nie ma wyraźnej podstawy prawnej do wskazanej organizacji zajęć, natomiast należałoby ją uznać za dopuszczalną za zgodą organu prowadzącego, wyrażoną poprzez akceptację arkusza organizacji szkoły z uwzględnieniem godzin dla uczniów z innych placówek zwłaszcza; ponadto zadanie organizacji tego typu zajęć może przewidywać statut szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 6 i 7, art. 110 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Polecenie nauczycielowi przez dyrektora prowadzenia zajęć dla uczniów spoza szkoły nakłada na organ prowadzący i dyrektora odpowiedzialność za te dzieci i zapewnienie im warunków bhp (art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 68 ust. 1 pkt 3 i 6 PO), a nauczyciel ma obowiązek ich prowadzenia oraz realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych szkoły (art. 6 pkt 1, art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jako dyrektor przedszkola niepublicznego zwracam się z pytaniem, czy w świetle aktualnie obowiązujących przepisów na przedszkola niepubliczne został nałożony obowiązek tworzenia arkusza organizacji pracy przedszkola na rok szkolny 2019/2020 i przedłożenia go później do organu sprawującego nadzór pedagogiczny? Do tej pory nie było to konieczne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy religia w zerówce w przedszkolu jest obowiązkowa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam! Jestem dyrektorem i zamierzam 1 września br. przejść na emeryturę. Czy mam możliwość wyboru sposobu jej naliczona według starych czy nowych zasad, jeżeli tak, to która forma jest dla mnie korzystniejsza? Proszę o podstawę prawną. Dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń 26 maja zmienił szkołę. Zbliża się koniec roku szkolnego, czy w związku z tym nauczyciele wpisują jakieś adnotacje do dziennika?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozporządzeniem Men z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci opinię o wczesnym wspomaganiu wydajemy po złożeniu wniosku przez rodzica "od chwili wykrycia niepełnosprawności". Czy owe "niepełnosprawności" należy rozumieć jak w przypadku niepełnosprawności uprawniających Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne do wydania orzeczenia do kształcenia specjalnego, czyli: 1) niesłyszących, 2) słabosłyszących, 3) niewidomych, 4) słabowidzących, 5) z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, 6) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, 7) z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, 8) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, 9) z niepełnosprawnościami sprzężonymi), czy też bardziej liberalnie, np. w przypadku dziecka z podejrzeniem Fas, zaburzeń integracji sensorycznej, czy nadpobudliwości psychoruchowej? Kiedyś na szkoleniu w odpowiedzi na moje pytanie uzyskałam odpowiedź: "to zespół orzekający podejmuje decyzje". Oczywiście, że tak, ale na podstawie czego, jakiego przepisu? Czasami rodzice posiadający orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez zespół ds. orzekania o niepełnosprawności oczekują od Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej wydania opinii o wczesnym wspomaganiu, zwłaszcza, gdy orzeczenie ma symbol 12-C czyli całościowe zaburzenia rozwojowe. Niedawno podczas szkolenia dla Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, wśród członków zespołów orzekających toczyła się ostra dyskusja sprzecznych interpretacji "niepełnosprawności", proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe