Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy, w myśl nowego prawa oświatowego, organ stanowiący ma możliwość "nakazowego" utworzenia w szkole podstawowej powstającej z przekształcenia gimnazjum, klasy IV i VII dla uczniów z przypisanego szkole obwodu?
Od 1 września 2017 roku 6-letnia szkoła podstawowa stanie się 8-letnią szkołą podstawową. Od 1 września 2017 roku uczniowie, nauczyciele i pracownicy dotychczasowej 6-letniej szkoły podstawowej staną się uczniami, nauczycielami i pracownikami 8-letniej szkoły podstawowej. Natomiast od1 września 2017 roku w 8-letniej szkole podstawowej rozpoczną naukę pierwsi uczniowie klasy VII (absolwenci klasy VI dotychczasowej 6-letniej szkoły podstawowej). W roku szkolnym 2017/2018 nie będzie rekrutacji do I klasy gimnazjum. Od 1 września 2017 r. nie będzie klasy I, a w latach następnych kolejnych klas dotychczasowego gimnazjum. Wygaszanie gimnazjum może być realizowane w różnych wariantach np. poprzez: 1) przekształcenie gimnazjum w 8-letnią szkołę podstawową lub włączenie gimnazjum do 8-letniej szkoły podstawowej; 2) przekształcenie gimnazjum w liceum ogólnokształcące, technikum lub w branżową szkołę I stopnia; 3) włączenie gimnazjum do liceum ogólnokształcącego albo technikum; 4) przekształcanie zespołów, w skład których wchodzą gimnazja. Decyzja, co do formy i czasu przekształcenia gimnazjum należy do kompetencji odpowiednio: 1) organu prowadzącego gimnazjum lub 2) osoby prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osoby fizycznej prowadzącej dotychczasowe gimnazjum, o ile zmiany nie nastąpią z mocy ustawy.Organ wykonawczy JST opracuje projekt uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego: a) Organy wykonawcze JST przekazują projekt uchwały, w terminie do dnia 17 lutego 2017 r. właściwemu KO. b) Kurator oświaty opiniuje projekt uchwały w ciągu 21 dni od dnia otrzymania nie później jednak niż do dnia 11 marca 2017 r. c) Opinia kuratora oświaty zawiera w szczególności ocenę zgodności z prawem rozwiązań zaproponowanych w projekcie uchwały oraz ocenę w zakresie zapewnienia przez JST możliwości realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieci i młodzieży zamieszkałej na terenie danego powiatu. d) Opinia kuratora oświaty jest wiążąca i nie służy od niej zażalenie. Na opinie służy skarga do sądu administracyjnego. e) Organy stanowiące JST po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty, podejmują uchwałę w terminie do dnia 31 marca 2017 r. https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/09/16.09.2016_prezentacja_konferencja_men_prawo-oswiatowe-2.pdf
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), przepisy ustawy z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziękujemy za udzieloną odpowiedź odnośnie rezygnacji słuchacza ze szkoły dla dorosłych. Jednakże nadal mamy wątpliwości co do rezygnacji w szkole publicznej w której nie podpisujemy żadnych umów. Słuchaczy nie uczęszczających na zajęcia skreślamy decyzjami po zakończonym semestrze. A co z tymi, którzy sami odebrali dokumenty i zrezygnowali z dalszej nauki? Na jaki przepis prawa możemy się powołać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zgodnie z nowymi przepisami, ucznia klasy 3 za zgodą i pisemnym oświadczeniem rodzica można pozostawić na następny rok w tej samej klasie bez opinii poradni?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Sprawa dotyczy ostatnio zadanego pytania. Proszę jeszcze raz przeanalizować odpowiedź. Przesyłam dodatkowe informacje z rozporządzenia.
§ 30. Do dnia 31 sierpnia 2020 r. kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach określone w § 4 oraz legitymuje się świadectwem znajomości danego języka obcego w stopniu co najmniej podstawowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia. § 31. Czyli do 31 sierpnia 2020 roku posiada kwalifikacje w przedszkolu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy przedszkolem z oddziałami integracyjnymi. 6 oddziałów integracyjnych i jeden z dziećmi zdrowymi. Mamy bardzo dużo chętnych w rekrutacji na nowy rok - 2,5 osoby na miejsce. Bardzo by nam pomogło, gdybyśmy zakwalifikowali dziecko z niepełnosprawnością ruchową i umieścili je w 25 osobowym oddziale dzieci zdrowych /rodzice nie mają nic przeciwko temu/ - ewentualnie w 20 osobowym integracyjnym, ale też jako zdrowe, czyli oprócz niego 5 niepełnosprawnych. Czy to możliwe, czy nie omijamy jakichś przepisów i czy nadal należałaby się nam dotacja jak za dziecko niepełnosprawne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie można nie zbierać opłat za wydanie duplikatu legitymacji szkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe