Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w przedszkolu niepublicznym musi być prowadzony nadzór pedagogiczny? Czy jest jakiś przepis prawny mówiący o tym że musi on być czy też nie?
Proces zarządzania placówką niepubliczną - obok planowania, organizowania i kierowania - opiera się na kontrolowaniu, a dyrektor placówki niepublicznej, jak każdy inny kierownik organizacji, musi mieć możliwość badania i wywierania wpływu na sposób, w jaki zadania placówki będą realizowane. Kierowanie placówką niepubliczną, która prowadzi działalność statutową w zakresie kształcenia, wychowania lub opieki wiąże się z koniecznością sprawowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego, pomimo braku wyraźnego wskazania tego obowiązku w przepisach art.55 ustawy z dnia 14 grudnia 2017r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 59 z późn.zm.). Samo tylko sprawowanie zewnętrznego nadzoru pedagogicznego przez kuratora oświaty nad placówką niepubliczną nie zwalnia dyrektora od zaangażowania w jej rozwój i aktywne kierowanie jej działalnością merytoryczną. Monitorowanie i nadzorowanie realizacji zadań placówki oraz uzyskiwanych efektów działalności jest niezbędne w dążeniu do uzyskiwania pożądanej jakości działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Stałe i systematyczne porównywanie stanu rzeczywistego z planowanym i wynikająca stąd ocena (pozytywna lub negatywna) co do działalności nauczycieli daje możliwość stosowania, wobec stwierdzonych uchybień, odpowiednich środków zaradczych. Obserwacja i wprowadzanie korekt do bieżących działań znacznie ułatwia realizację zadań.
W obecnym stanie prawnym placówki niepubliczne nie są zobowiązane do prowadzenia i dokumentowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego w sposób określony przepisami art. 55 ustawy Prawo oświatowe oraz rozporządzenia z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.z 2017r. poz.1658). Wyłączenie placówek niepublicznych z wykonywania zadań wewnętrznego nadzoru w sposób w określony w powyższym rozporządzeniu powoduje potrzebę jego określenia w statucie placówki przez osobę prowadzącą. Model (koncepcja) wewnętrznego nadzoru pedagogicznego może przybierać różne kształty w zakresie treści merytorycznych, jak i rozwiązań organizacyjnych służących ich realizacji, natomiast jego przedmiot i zakres powinien wynikać z potrzeb placówki. Trzeba jeszcze tylko dodać, że osoba prowadząca placówkę może zdecydować o sposobie sprawowania wewnętrznego nadzoru w kształcie przyjętym w obecnie obowiązujących przepisach dla szkół i placówek publicznych, może także dokonać jego modyfikacji, dostosowując do potrzeb i możliwości swojej placówki lub ustalić całkowicie odmienny od określonego w modelu ministerialnym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole pracują dwie nauczycielki, na które wpłynęły skargi rodziców (ustne- z żądaniem przeniesienia Pań do innych placówek) dotyczące jakości ich pracy. Nauczycielki nie chorują , nie spóźniają się, ale ich praca na lekcji jest nieefektywna i wyniki nauczania mierne. Jakie kroki dyrektor może podjąć dotyczące np.zwolnienia czy przeniesienia - nie ma podstaw żeby wystawić ocenę negatywną.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są obowiązki dyrektora w sytuacji gdy 1) dziecko otrzymało opinię o odroczeniu obowiązku szkolnego
2) w opinii zawarte jest wskazanie o organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju (dodatkowa opinia dotycząca wspomagania ) i realizowanie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim na mocy orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zostałam dyrektorem w szkole policealnej dla dorosłych. Jakie dokumenty leżą w mojej gestii w kwestii nadzoru pedagogicznego w tego typu placówce?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel języka niemieckiego klasie II gimnazjum nie wystawia ocen ze sprawdzianów, kartkówek, odpowiedzi ustnych.
Od 01 września minęło 20 godzin lekcyjnych. Nauczyciel twierdzi, że nie ma obowiązku wystawiania ocen. Proszę podać podstawę prawną, że jednak nauczyciel ma obowiązek systematycznego wystawiania ocen.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jakie cele nauczyciel przedszkola powinien zapisywać w dzienniku zajęć. Czy operacyjne, czy ogólne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe