Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w świetle nowych przepisów ( roz. o ocenianiu zmiana z sierpnia 2010 r.) uczeń z upośledzeniem w stopniu lekkim posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być zwolniony z nauki drugiego języka?
Jest zwolniony, ale na podstawie rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 23 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/49111BC2
"Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 13980 w sprawie problemów szkolnych dzieci lekko upośledzonych
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pana posła Artura Górskiego (SPS-023-13980/10) w sprawie problemów szkolnych dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, uprzejmie wyjaśniam.
(...)
Odpowiadając na pytania szczegółowe, uprzejmie wyjaśniam.
Ad 1. Obowiązkowe nauczanie języka obcego nowożytnego od pierwszej klasy szkoły podstawowej i drugiego języka od pierwszej klasy gimnazjum jest realizowane zgodnie z ww. nową podstawą programową kształcenia ogólnego. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczęszczający do gimnazjum, zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 23 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych4), są zwolnieni z nauki drugiego języka obcego".
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.)
§ 37. 1. Uczniowie (słuchacze) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza), na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o
których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy.
2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3. Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny, z tym że: (…)
2) w przypadku uczniów (słuchaczy) przystępujących do egzaminu gimnazjalnego - nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.
Zatem orzeczenie powinno być wydane nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie dokumenty związane z bezpieczeństwem powinny znajdować się w szkole?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel uczy j. angielskiego w każdej z grup w przedszkolu 2 x w tygodniu po 30 min. Zaznaczam, że jest on pracownikiem przedszkola czyli również realizuje wych. przedszkolne w swojej grupie. W czasie kiedy nauczyciel 1 wchodzi na zajęcie z angielskiego do jednej z grup, to nauczyciel 2 będący w tej grupie ma okienko? Czy przechodzi do grupy, w której tamten realizował zajęcia wczesniej? Czyli nauczyciel 1 realizuje angielski w ramach swojego pensum. A nauczyciel 2 wchodzący wtedy na zajęcia w jego grupę realizuje te 30 min tylko w innej grupie. Nie ma tu podwójnego finansowania.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Gdzie (w jakim dzienniku) powinny być dokonywane zapisy z przeprowadzonych zajęć z religii. Czy religię można potraktować jako zajęcia dodatkowe i prowadzić dziennik zajęć dodatkowych?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak napisać plan nadzoru pedagogicznego w gimnazjum na rok 2015/2016
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Ile razy w ciągu roku szkolnego dyrektor szkoły składa radzie sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego; podstawa prawna jaka?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe