Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w szkole ponadgimnazjalnej przedmiot uzupełniający przyroda oraz historia i społeczeństwo mogą być zrealizowane w ciągu jednego roku szkolnego (czyli 120 godzin po 4 godziny tygodniowo), czy jest obowiązek realizacji w klasie drugiej i trzeciej?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, Załącznik nr 7 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego, w tym liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym i liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, w którym jest prowadzone kształcenie w klasie wstępnej
10. Tygodniowy wymiar godzin: 1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas wynosi:
a) klasa I – 30 godzin,
b) klasa II – 32 godziny,
c) klasa III – 29 godzin.
Prawo nie mówi o tym wprost, ale nakłada pewne ograniczenia: uczeń w klasie 2 nie może mieć więcej niż 32 godziny zajęć tygodniowo, natomiast w kl. 3 - 29 (ilość tygodni nauki „skrócone” maturą). Biorąc pod uwagę fakt, że na przedmioty obowiązkowe należy przeznaczyć 16 godzin (matematyka - 3, j. polski - 4 , g. z wych. - 1, j. obce – 5, wf – 3), pozostałe, tj. 16 – należy podzielić pomiędzy obowiązkowe rozszerzenia i uzupełnienia.
Zgodnie z zasadami pedagogiki oraz założeniami reformy – zajęcia, o których mowa w pytaniu, należałoby rozłożyć na 2 lata szkolne. Racjonalne ich rozłożenie to zadanie dyrektora, który odpowiada za realizację minimalnej ilości godzin z poszczególnych przedmiotów ustalonej rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych dla każdej klasy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób prostować oczywiste pomyłki w dokumentach przebiegu nauczania? Czy należy to robić czerwonym kolorem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy należy korygować odpis na ZFŚS na koniec roku, jeżeli w trakcie tego roku umrze nauczyciel emeryt objęty opieką socjalną (ZFŚS)? Dodać należy, że jest to emeryt, nauczyciel, który nie pracuje, a którego wysokość odpisu brana jest po uwagę w wysokości 5% pobieranej emerytury.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel miał sytuację losową – spóźnił się do pracy, ponieważ po drodze miał awarię samochodu. Samochód nagle zaczął tracić prędkość, więc nauczyciel zatrzymał się na najbliższym parkingu i nie mógł dalej ruszyć. Jechał drogą szybkiego ruchu, więc nie miał możliwości skorzystania z komunikacji publicznej. Do pracy dojeżdża ok. 50 km w jedną stronę. Wezwana laweta przyjechała w takim czasie, że nauczyciel dotarł do pracy dopiero na trzecią lekcję. Nauczyciel zgłosił dyrektorowi problem i dyrektor go zastąpił na jednej lekcji. Na drugiej lekcji musiało być okienko dla uczniów, bo nie miał kto przyjść na zastępstwo (dyrektor w tym czasie był na lekcji w innej klasie). Jak potraktować w tej sytuacji nieobecność nauczyciela na lekcji? Czy można mu wyznaczyć odpracowanie tych godzin w innym terminie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel klasy I SP obecnie realizujący program w oparciu o podręcznik wydawnictwa WSiP ,,Tropiciele"(otrzymany od wydawnictwa bezpłatnie w roku szkolnym 2014/15) powinien nadal pracować z tym podręcznikiem w roku szkolnym 2015/16 (w klasie II) i starać się o jego dotowanie przez organ prowadzący czy powinien (może) wybrać jeden z podręczników dopuszczonych do wieloletniego użytku przez MEN, a tym samym zmienić uczniom podręcznik?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w niewielkiej niepublicznej szkole (liceum ogólnokształcące). W klasie pierwszej (nowa podstawa programowa) będzie 6 osób.Niestety jedna z tych osób nie ma wpisu na świadectwie, na jakim poziomie realizowany był język niemiecki, jedna osoba była zwolniona z nauki tego języka (dysleksja głęboka), a 3 osoby realizowały język niemiecki na poziomie III0, a niestety tylko jedna na poziomie III1. Czy istnieje możliwość utworzenia jednej grupy językowej dla tych osób? Ewentualnie czy osoba z poziomu III1 może uczestniczyć w zajęciach z klasą drugą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe