Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy wyjeżdżając z uczniami na konkurs/zawody sportowe należy stosować się do rozporządzenia MENiS z 8 listopada 2001r.?
Na stronach internetowych kuratoriów oświaty konkursy przedmiotowe i zawody sportowe są zaliczane do form w jakich jest organizowane krajoznawstwo i turystyka szkolna, co w praktyce oznacza stosowanie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516). W mojej ocenie rzeczywiście zawody sportowe można podciągnąć pod wyjazdowe imprezy sportowe, natomiast konkursy przedmiotowe, w mojej ocenie, nie zaliczamy do form w jakich jest organizowana turystka szkolna. Wynika to z innego celu organizowania takich konkursów. Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516) organizowanie przez szkoły krajoznawstwa i turystyki ma na celu w szczególności: - poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii, - poznawanie kultury i języka innych państw, - poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego, - wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania, - upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody, - podnoszenie sprawności fizycznej, - poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie, - upowszechnianie form aktywnego wypoczynku, - przeciwdziałanie patologii społecznej, - poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach. Co prawda § 4 rozporządzenia za imprezy krajoznawczo-turystyczne, należy uznać m.in. konkursy, czy turnieje. Jednak w mojej ocenie nie dotyczy to konkursów przedmiotowych. Bowiem zgodnie z zapisem art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy o systemie oświaty organizowanie m.in. konkursów przedmiotowych maj służyć odkrywaniu i rozwijaniu uzdolnień uczniów, pobudzaniu twórczego myślenia, wspomaganiu zdolności stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu, a także lepszemu przygotowaniu uczniów do nauki w szkołach wyższego stopnia lub wykonywania zawodu. Organizację konkursów przedmiotowych regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. Nr 13, poz. 125, z późn. zm.). Termin „imprezy” w rozporządzeniu w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki nie został wprost zdefiniowany. Jednak pośrednio wynika z interpretacji § 4 rozporządzenia, który określa formy organizowania krajoznawstwa i turystyki szkolnej. Przepis rozróżnia następujące jako formy wycieczki i imprezy. Przez „imprezy”, zgodnie z rozporządzeniem należy rozumieć: - imprezy krajoznawczo-turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje, - imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem, - imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne. Zatem w praktyce zaliczenie danych konkursów przedmiotowych czy zawodów sportowych do form turystyki szkolnej powinno wynikać z przyjętych dokumentów wewnątrzszkolnych. Warto zapoznać się z informacjami na temat organizowania wycieczek czy imprez szkolnych udostępnianymi na stronach internetowych właściwych kuratoriów oświaty. A najlepiej zwrócić się z pytanie do kuratorium które zleciło stworzenie dokumentacji, wyjść, wyjazdów, wycieczek, żeby uniknąć nieporozumień w tym zakresie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W naszej szkole w dni egzaminu gimnazjalnego uczniowie klas trzecich piszą egzamin od 9.00, natomiast po godz. 13.00 uczniowie klas pierwszych i drugich piszą egzamin próbny. Czy w świetle podpisanego rozporządzenia o organizacji roku szkolnego dyrektor musi ustalić dni egzaminu gimnazjalnego jako dni wolne z ośmiu dostępnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola niepublicznego od 01.09.2015 r. uczęszcza dziecko w wieku 5 lat. W listopadzie matka dziecka dostarczyła opinię o potrzebie wczesnego wspomagania. Jaką dokumentację zajęć powinno prowadzić przedszkole i od kiedy? Czy nauczyciel wychowania przedszkolnego może prowadzić takie zajęcia - jeśli w placówce nie ma zatrudnionych odpowiednich specjalistów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kontrolujący z Wojewódzkiej Stacji Sanitarno - Epidemilogicznej poinformował,że otrzymamy terminwyprowadzenia się z pomieszczeń po byłej dużej kotłowni CO z uwagi,że prowadzimy tam zajęcia a posadzka jest ponizej poziomu terrnu około 60 - 90 cm poniżej. Tam odbywają się zajęcia praktyczne w zawodach budowlanych i uczniowie mają praktyki 6 godzin lekcyjnych tj.270 minut, W rzeczywistości jest krócej bo uczniowie na wstępnie maja czynności sprawdzające i instruktarz wstępny oraz w czasie zajęć mają przerwę na posiłek w wymiarze 30 minut. Informacja,że przebywają poniżej 4 godz. i jest to pobyt czasowy jest przez kontrolujących nie akceptowana.Zgadzamy się,że pomimo wysokości pomieszczeń 6m.powinna być wentylacja ale organ nie posiada środków finansowych. Jest to sytuacja dla szkoły dramatyczna. Proszę zauważyć ile szkół prowadzi w Polsce zajęcia poniżej terenu.Nie mamy protokołu ale czy można dalej uczyć. Organ prowadzący szkołę nie wydatkuje środków na strop lub podniesienie posadzki to kwota minimum 100tys. jest nie osiągalna. Jakie działania włączyć aby dalej uczyć bo rokowania na nowych uczniów pragnących się u nas uczyć są dobre na tle innych szkół w powiecie.Proszę o wsparcie.Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na który semestr liceum ogólnokształcącego dla dorosłych mogę przyjąć ucznia, który otrzymał promocję do klasy trzeciej w technikum dziennym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w niepublicznej szkole podstawowej (o uprawnieniach szkoły publicznej)jest obowiązek stworzenia gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedmedycznej? Proszę o stosowne akty prawne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe