Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy z zajęć np. koła informatycznego wpisuje się na świadectwie ocenę? Są to dodatkowe zajęcie, na które uczęszczają wszyscy uczniowie.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych:
§ 2.5. Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, z uwzględnieniem realizacji zajęć, o których mowa w ust. 9, mogą być przeznaczone na:
2) realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, a w przypadku klas, w których realizowana jest dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego1) - także na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego, nieujętych w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar godzin umożliwia realizację podstawy programowej ustalonej dla tych zajęć,
6. Dodatkowe zajęcia edukacyjne, o których mowa w ust. 5 pkt 2, dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców. W przypadku wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych udział uczniów w tych zajęciach jest obowiązkowy.
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 9 listopada 2007 r. w sprawie dodatkowych zajęć edukacyjnych dodatkowymi zajęciami edukacyjnymi nie są np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne, zajęcia psychoedukacyjne, zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych, zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, koła przedmiotowe, koła zainteresowań, zespoły muzyczne, chór szkolny, pozalekcyjne zajęcia sportowe itp. - te zajęcia mogą być natomiast nadobowiązkowymi zajęciami pozalekcyjnymi.
Na świadectwie wpisujemy jedynie oceny z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych. Skoro koło zainteresowań, czy też przedmiotowe nie może być traktowane jako dodatkowe zajęcia edukacyjne, nie można też wpisywać ocen z takich zajęć na świadectwie.
Wątpliwości budzi dodatkowo fakt oceniania uczniów podczas zajęć koła.
Zgodnie bowiem z rozporządzeniem Ministra Edukacji Nnarodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych:
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych zgodnie z § 17 ust. 7-14a;
5) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 13 ust. 2 i § 15 ust. 3;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1. Czy drukowanie arkuszy ocen należy wykonać jedno- czy dwustronnie;
2. Jaką formę wpisu należy przyjąć w wierszu 59 i 60 arkusza ocen dla ucznia technikum (MEiN-I/50/2), który przystąpił lub nie przystąpił do egzaminu zawodowego. Proszę podać wzór zapisu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem przedszkola niepublicznego do którego uczęszcza 214 dzieci na dzień dzisiejszy. Zatrudniam psychologa i logopedę po 7 godzin tygodniowo. Nauczyciela jako pedagoga specjalnego w wymiarze pełnego etatu, czyli 25 godzin tygodniowo, w tym 3 godziny jako pedagog specjalny, pozostałe godziny to wychowawstwo i nauczyciel języka angielskiego. Zatrudniam w przedszkolu łącznie 20 nauczycieli, w tym wyżej wskazanych specjalistów. Moje pytanie brzmi: Czy w przedszkolu odnosząc się do liczby dzieci i wprowadzonej ustawy z dnia 12 maja 2022 r. liczba godzin specjalistów jest wystarczająca, a jeśli nie, to jak powinna się ona prawidłowo przedstawiać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej zwrócili się do mnie o powołanie w szkole Rzecznika praw ucznia. Czy w związku z tym powinnam wprowadzić adnotację w Statucie szkoły? Czy jest jakaś podstawa prawna powołania takiego stanowiska? Czy to musi być nauczyciel?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy prawo oświatowe dopuszcza wciąż radę pedagogiczną w formie zdalnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko uczęszcza do przedszkola niepublicznego. Posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym - autyzm. W dokumencie nie ma informacji, że dziecko potrzebuje nauczyciela wspomagającego. Jak należy udokumentować konieczność zatrudnienia dodatkowego nauczyciela dla tego dziecka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe