Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zgodnie z art. 9a ust. 3 KN mogę awansować bez postępowania nauczyciela przedmiotów zawodowych kolejowych, który w szkole przepracował 1 rok, a w spółce kolejowej 30 lat i jest to jego podstawowe miejsce pracy? Nauczyciel miałby zostać awansowany na stopień nauczyciela kontraktowego. Czy musi odbyć staż?
Treść pytania jest niewystarczająca do udzielenia odpowiedzi. Aby zostać zatrudnionym na stanowisku nauczyciela ze stopniem awansu nauczyciela kontraktowego bez odbycia stażu, zgodnie z art. 9a ust. 3 KN konieczne jest spełnienie łącznie dwóch następujących przesłanek: 1) co najmniej 5 – letni staż pracy oraz 2) posiadanie znaczącego dorobku zawodowego. Przy tym w orzecznictwie podkreśla się, że o „znaczącym dorobku” można mówić jedynie wówczas, gdy jest on ponadprzeciętny, znacznie przewyższający dorobek zawodowy wymagany od ogółu nauczycieli. Taki znaczący dorobek powinien znaleźć odzwierciedlenie w przyznanych w dotychczasowej pracy nagrodach i wyróżnieniach, ewentualnie także w dyplomach czy świadectwach potwierdzających uzyskanie dodatkowych kwalifikacji, umiejętności przydatnych w przyszłej pracy nauczyciela. Długoletniego zatrudnienia, a nawet zaangażowania w pracy zawodowej, które powinno cechować każdego pracownika, nie można utożsamiać ze „znaczącym dorobkiem zawodowym” (wyrok NSA w Warszawie z dnia 29 lipca 2011 r., I OSK 312/11; wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 3 lipca 2012 r., II SA/Rz 385/12). Staż pracy, nawet długi (30-letni), nie jest równoznaczny ze znaczącym dorobkiem zawodowym. O ile z pytania wynika spełnienie wymogu posiadania stażu, to nie podano jakichkolwiek informacji pozwalających chociażby przypuszczać, czy nauczyciel ma znaczący dorobek zawodowy wykazany nagrodami, wyróżnieniami, świadectwami, certyfikatami potwierdzającymi uzyskanie dodatkowych kwalifikacji, czy ponadprzeciętnych umiejętności przydatnych w przyszłej pracy nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel, który stracił pracę 1 września 2012 r., wcześniej wpisany na listę ekspertów MEN, może nadal być ekspertem w komisjach ds. awansu zawodowego?
Kiedy i na czyj wniosek następuje skreślenie z listy ekspertów?
Jak długa przerwa w wykonywaniu zawodu nauczyciela nie powoduje utraty jego uprawnień do nauczania?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące trybu skracania okresu trwania stażu na kolejny stopień awansu.
Nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego zgodnie z przepisem 9a ust.3 KN. Akt nadania stopnia awansu zawodowego datowany jest na 12 września 2017 roku. Nauczyciel był zatrudniony od kwietnia 2017 roku- najpierw na 1/2 etatu jako stażysta. Od września miał automatycznie rozpocząć awans na stopień nauczyciela kontraktowego. Jego pensum wzrosło do pełnego wymiaru oraz z dniem 1 września osiągnął wymagany przepisem 5-letni staż pracy. Z dniem 7 września nauczyciel złożył wniosek do dyrektora o uznanie znaczącego dorobku zawodowego oraz wymaganego 5 letniego stażu pracy do uznania go nauczycielem kontraktowym.
Dyrektor rozpatrzył wniosek pozytywnie oceniając, iż z dniem 12 września nadaje nauczycielowi wyższy stopień awansu zawodowego na podstawie wyżej wymienionego artykułu lecz stosunek pracy owego nauczyciela już trwał od kwietnia 2017.
Czy opisana procedura była przeprowadzona poprawnie?
Czy taki nauczyciel może starać się o skrócenie czasu trwania stażu na kolejny stopień awansu posiłkując się wspomnianym przepisem? Zgodnie z treścią przywołanego wyżej przepisu dyrektor szkoły może nauczycielowi kontraktowemu, który uzyskał awans w sposób określony w art. 9a ust. 3 i ubiega się o uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego, skrócić staż do 1 roku i 9 miesięcy. W przepisie jest jednak sformułowanie: "...z dniem nawiązania stosunku pracy uzyskują stopień nauczyciela kontraktowego".
1. Czy w tym przypadku można wnioskować o skrócenie tej ścieżki?
2. Czy procedura uznania dorobku zawodowego i zmiany stopnia awansu odbyła się zgodnie z procedurą opisaną w KN?
Uprzejmie proszę o zajęcie stanowiska.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony na umowę na zastępstwo nieobecnego nauczyciela przez okres 1 roku i 7 miesięcy może odbywać staż na awans zawodowy nauczyciela kontraktowego jeżeli posiada kwalifikacje do zajmowanego stanowiska i jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest w ciąży z dniem 31 maja 2019 r. skończyła staż na nauczyciela dyplomowanego i złożyła odpowiednią dokumentację. Czy pójście na L4 z dniem 1 lipca 2019 r. wpłynie na termin postępowania egzaminacyjnego? Czy nauczyciel będąc na tym zwolnieniu będzie mógł przystąpić do rozmowy kwalifikacyjnej?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym prosić o jakieś wytyczne jak powinna wyglądać prezentacja nauczyciela ubiegającego się o awans na nauczyciela mianowanego w przedszkolu. Ile punktów ma być omówionych itp.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe