Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy znowelizowany tekst jednolity statutu szkoły musi być zatwierdzony przez organ prowadzący i organy szkoły? Jeśli tak to kiedy? Czy do zatwierdzenia przedstawia się projekt czy uchwaloną przez Radę Ped. wersję?
Kwestię wprowadzania zmian w statucie szkoły reguluje ustawa o systemie oświaty. Zgodnie z jej zapisami organem uprawnionym do uchwalania statutu, a więc również wprowadzania w nim zmian, jest Rada szkoły, a jeżeli jej nie powołano, Rada pedagogiczna.
Art. 50. 1. W szkołach i placówkach mogą działać rady szkół i placówek.
2. Rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, a także:
1) uchwala statut szkoły lub placówki;
2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły lub placówki i opiniuje projekt planu finansowego szkoły lub placówki;
3) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły lub placówki, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole lub placówce; wnioski te mają dla organu charakter wiążący;
4) opiniuje plan pracy szkoły lub placówki, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły lub placówki;
5) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły lub placówki i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
art. 52 ust 2. W szkołach lub placówkach, w których rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna.
Przepisy nie nakazują zatwierdzania zmian w statucie przez organ prowadzący czy jakikolwiek inny organ. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty Rada szkoły lub Rada pedagogiczna uchwala statut. Jego zmiany również wprowadzane są uchwałą odpowiedniej Rady.
Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej (rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów
z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”) w przypadku wielu zmian wprowadzonych w jednym akcie prawnym, można uchwalić jego tekst jednolity. Tekst jednolity musi zostać ogłoszony. Teksty jednolite ustaw ogłasza Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, a innych aktów normatywnych - organ właściwy do wydania tego aktu. Statutów szkół nie ogłasza się w takiej formie, jak ustawy czy akty prawa miejscowego (czyli w odpowiednim dzienniku).
Szkoły najczęściej opracowują teksty ujednolicone. Takiego dokumentu nie trzeba nigdzie ogłaszać, nie jest on też uchwalany, gdyż nie jest aktem prawnym. Służy jedynie do łatwiejszego korzystania ze statutu. Powołując się wówczas na zapisy statutu, należy wskazywać pierwotną wersję statutu wraz ze zmianami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W roku szkolnym 2015/16 w gimnazjum rozpocznie naukę uczennica z zespołem Aspergera. W szkole podstawowej dziecko uczyło się języka niemieckiego. Czy w gimnazjum, na prośbę rodziców, można zmienić nauczanie języka na angielski (oczywiście poziom III.0)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Stowarzyszenie prowadzi niepubliczną szkołę podstawową. W budynku szkoły mieści się również punkt przedszkolny, którego organem prowadzącym jest urząd gminy.Radni podjęli uchwałę intencyjną w sprawie likwidacji punktu przedszkolnego. Stowarzyszenie wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców postanowiło przejąć i prowadzić punkt przedszkolny.Do punktu uczęszcza 10 przedszkolaków w wieku 3-4 lat, czynne jest codziennie od 8 do 13. -Czy z chwilą przyjęcia punktu przedszkolnego otrzymamy dotację z gminy 40% czy 75%
- Czy zasadne byłoby założenie przedszkola niepublicznego? Dyrektor szkoły obawia się,że nie wystarczy pieniędzy na pokrycie kosztów utrzymania i pensji nauczyciela.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 991 godziny wynikające z liczby godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. Zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem godziny te będą przeznaczane na:
1) zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie lub
2) realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
a) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych związanych z nauczanym zawodem, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, np. programowanie w języku Python, programowanie manipulatorów i robotów lub przygotowanie do uzyskania umiejętności kierowania pojazdem samochodowym w zakresie kategorii B, pod warunkiem, że umiejętności te będą związane z nauczanym zawodem lub
b) przygotowujących uczniów do uzyskania kwalifikacji rynkowej funkcjonującej
w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji związanej z nauczanym zawodem lub
c) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu, np. do obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym, do uzyskania świadectwa kwalifikacyjnego E uprawniającego do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci do 1 kV na stanowisku eksploatacja lub do uzyskania uprawnień do montażu i demontażu rusztowań; dodatkowe uprawnienia zawodowe muszą być przydatne do wykonywania nauczanego zawodu, a program szkolenia w zakresie tych uprawnień powinien wynikać z odrębnych przepisów lub
d) uzgodnionych z pracodawcą, których treści nauczania ustalone
w formie efektów kształcenia są przydatne do wykonywania nauczanego zawodu.
Tworząc szkolny plan nauczania zostało mi na klasę piątą 210 godzin, które chciałbym przeznaczyć na dodatkowe umiejętności. Przykładem może być kurs na prawo jazdy. Liczba osób w klasie to 20. Aby zrealizować program trzeba odbyć 30 godzin teorii (wspólnych dla całej klasy) i 30 godzin zajęć praktycznych (realizowanych indywidualnie z każdym kursantem). W przeliczeniu daje to 600 godzin. Nawet gdyby klasa liczyła tylko 6 uczniów (rozważanie czysto teoretyczne – wówczas liczba godzin wystarcza na organizację kursu), jeżeli godziny miałyby być umieszczone w planie zajęć, to potrzebujemy ośrodka szkolenia dysponującego sześcioma samochodami wraz z instruktorami, aby wszyscy uczniowie mogli razem odbywać szkolenie.
Czy w związku z tym można nie ujmować w planie lekcji godzin pozostających w klasie piątej na kształcenie zawodowe, a kursy odbywać popołudniami?
Kto może prowadzić zajęcia przygotowujące uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu? Jaka powinna być certyfikacja tych uprawnień?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź, czy w klasach szkoły podstawowej, w których obowiązuje nowa podstawa programowa, dyrektor monitoruje również ilościową realizację podstawy programowej (odpowiednia liczba godzin z danego przedmiotu)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole dla dorosłych słuchacz może zrezygnować w dowolnym momencie z dalszej nauki, czy można go skreślić tylko w drodze decyzji administracyjnej? A jeżeli rezygnacja to proszę podać przepis prawa.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe