Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do gimnazjum do kl. drugiej uczęszcza chłopiec z orzeczeniem do kształcenia specjalnego. W sprawach dziecka przychodzi do szkoły matka chłopca. Od klasy drugiej matce towarzyszy jej partner, który nie jest prawnym opiekunem chłopca. Rozmowy, bywa że, dotyczą zachowań związanych z chorobą - autyzmem. Dyrektor szkoły, nie chcąc być posądzonym o rozpowszechnianie danych sensytywnych w obecności osób niebędących prawnym opiekunem, zaproponował rozmowę bez obecności partnera matki. Matka nie wyraziła zgody i została poproszona o podpisanie stosownego oświadczenia. Zdarza się też, że to partner podpisuje informacje dotyczące dziecka lub podpisuje decyzje związane z dzieckiem. Szkoła ma obawy, co do ważności takich sytuacji. Kiedyś przeczytaliśmy na jakimś portalu oświatowym, że szkoła powinna być w posiadaniu prawnego/notarialnego pełnomocnictwa matki na rzecz partnera w sytuacjach związanych z decyzjami w sprawie dziecka. Matka powołując się na Ustawę z 26.10.1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich i rozmowę z dyrektorem w Kuratorium Oświaty uważa, że takie stanowisko szkoły jest nadużyciem.
Zgodnie z art. 95 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego rodzice dziecka w ramach swojej władzy rodzicielskiej mają prawo i obowiązek pieczy nad osobą dziecka. Mogą jednocześnie samodzielnie decydować o sprawach życia codziennego dziecka i swojej rodziny. Jedną z takich spraw jest decyzja o towarzyszeniu partnera/partnerki, a także innych dorosłych osób (babci, cioci, sąsiadki) w rozmowie z nauczycielem, czy dyrektorem szkoły oraz dopuszczanie ich do informacji pozyskiwanych w swojej obecności od nauczycieli na temat nauki i zachowania dziecka. Matka ucznia nie ma obowiązku składania w szkole pisemnego oświadczenia wyrażającego, że taka jest jej wola. Dyrektor szkoły musi zastosować się do tej woli rodzica, gdyż nie ma żadnych podstaw prawnych do jej podważania czy kwestionowania decyzji rodzica.
Jeśli partner matki nie jest prawnym opiekunem jej dziecka to szkoła nie może udzielać bezpośrednio jemu samemu żadnych informacji o dziecku. Chyba, że matka dziecka przedstawi notarialnie podpisane pełnomocnictwo, w którym upoważni partnera do wykonywania w jej imieniu konkretnych czynności w kontaktach ze szkołą, np. prowadzenia z nauczycielami rozmów na temat dziecka, odbierania dziecka ze szkoły, usprawiedliwiania jego nieobecności, czy zwalniania z zajęć. Takie pełnomocnictwo nie może jednak dotyczyć czynności prawnych związanych z dzieckiem, które zagwarantowane są wyłącznie rodzicom lub opiekunom prawnym ustalonym przez sąd, typu: wyrażanie zgody na udział dziecka w zajęciach pozalekcyjnych i wycieczkach, korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej czy podęcie czynności medycznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczennica klasy pierwszej z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym mająca nauczanie indywidualne powinna mieć jeszcze zajęcia rewalidacyjne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel wspomagający, który jest zatrudniony do dziecka autystycznego, dostaje dodatek za trudne i uciążliwe warunki pracy. Jednak pracuje on do godziny 13:00, a dziecko zostaje w przedszkolu do godziny 15:00. Te dwie godziny jest pod opieką nauczyciela grupy. Czy nauczyciel ten również powinien za te dwie godziny dostać dodatek za uciążliwe i trudne godziny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy logopeda może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo, w tym z afazją? Jeśli nie, to jaki specjalista może prowadzić takie zajęcia? Proszę o poradę, co zrobić, jeśli nie ma takiego specjalisty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nie wiem , cz przedłużę z wami abonament na następny rok. Dlaczego? Do końca lutego 4 dni, a nie ma żadnej informacji i wzorów dokumentów co do nowych zasad rekrutacji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko 3-letnie otrzymało opinię o WWR. Jego mama chce, aby była realizowana w przedszkolu niepublicznym, do którego dziewczynka uczęszcza. W zaleceniach jest m.in. SI, w skład zespołu dyrektor ma możliwość powołania: oligofrenopedagoga, terapeuty, pedagoga (w jednej osobie), logopedy, psychologa. Nie jest niestety w stanie zapewnić SI - czy można realizować np. zajęcia terapeutyczne wykorzystujące elementy SI? Poza tym z kwoty dofinansowania za WWR ciężko jest dziecku zapewnić zajęcia SI.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe