Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do klasy w gimnazjum specjalnym uczęszcza dwoje uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Zgodnie z Rozporządzeniem na oddział przypada 12 godzin rewalidacji. Czy to oznacza, że każdy z uczniów może mieć po 6h rewalidacji w tygodniu. Czy rewalidacja może być prowadzona w formie dogoterapii,felinoterapii, muzykoterapii,integracji, jeśli nauczyciel nie posiada kwalifikacji do danej niepełnosprawności, ale ma dyplomy lub certyfikaty potwierdzające możliwość prowadzenia tego typu zajęć specjalistycznych?
Ramowy plan nauczania dla gimnazjum, w tym gimnazjum specjalnego wyraźnie mówi o 12 godzinach zajęć rewalidacji przypadających tygodniowo na oddział, a nie na jednego ucznia. Albowiem o wymiarze godzinowym zajęć rewalidacyjnych dla konkretnego dziecka (ale nie mniej niż 2 godz. tygodniowo) decyduje Zespół opracowujący Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), określając także:
- rodzaj zajęć – odpowiedni do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych tego ucznia
- sposób realizacji zajęć, czy będą to zajęcia indywidualne czy grupowe
Podstawę prawną stanowi § 6. rozporzadzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 7 sierpnia 2015 poz 1113)
Jeśli Zespół uzna za zasadne, by rewalidacja dla danego ucznia odbywała się indywidualnie w formie dogoterapii, felinoterapii, muzykoterapii lub terapii integracji sensorycznej – to prowadzić ją może nauczyciel mający kwalifikacje odpowiednie do danego rodzaju zajęć. Kwalifikacje zawsze uznaje dyrektor szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel,wychowawca klasy I SP otrzymał polecenie wyjścia z klasą do kościoła na rekolekcje, sprawowania opieki nad uczniami i powrót z nimi do szkoły, aby kontynuować lekcje. Wszystko w ramach planowanych godzin. Czy może odmówić dyrektorowi? Co należy zrobić? Ewentualnie jakie konsekwencje wyciągnąć?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku gdy uczeń dostarczy podanie o zwolnienie z WF-u na cały rok wraz ze zwolnieniem lekarskim bez podania przyczyn ani określenia dolegliwości, dyrektor musi zwolnić ucznia z całości zajęć WF-u?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W którym miejscu dokładnie w arkuszu ocen mam wpisać, że uczeń kontynuuje naukę w klasie pierwszej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego dyrektora na koniec roku szkolnego musi zostać przedstawione radzie rodziców?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Mam dwójkę dzieci w dwóch różnych grupach wiekowych z orzeczeniem (niepełnosprawność ruchowa z afazją). Jedno dziecko ma nauczyciela współorganizującego proces nauczania, który prowadzi z nim również rewalidację (nauczyciel ma pełne kwalifikacje). Drugie dziecko, które ma orzeczenie o niepełnosprawności ruchowej z afazją, ma również zespół Downa – i również ma nauczyciela współorganizującego proces nauczania, ale nie wiem, czy może on prowadzić z tym dzieckiem rewalidację. Nauczyciel ma skończone studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna (edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną). W suplemencie dyplomu znajduje się zapis: „Absolwent posiada przygotowanie do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych i rehabilitacyjnych działających na rzecz dzieci młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną (upośledzeniem umysłowym)”. Czy może on zatem, czy nie może, prowadzić rewalidację?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe