Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do naszego gimnazjum do klasy III przybył nowy uczeń. Ponieważ okazało się, że jednego przedmiotu nie miał w poprzedniej szkole uczeń uzupełnił na warunkach ustalonych przez nauczyciela prowadzącego obowiązkowe zajęcia edukacyjne różnice programowe. Czy w arkuszu ocen należy, a jeżeli tak to w jakiej rubryce odnotować uzupełnienie różnic programowych?
Różnice programowe z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjne w tym oddziale. Ponieważ jednak różnice programowe (tu) polegają na uzupełnieniu całości treści dla danego przedmiotu, wg mojej opinii powinien być przeprowadzony egzamin klasyfikacyjny, wówczas z formalnego punktu widzenia – możliwe jest właściwe uzupełnienie arkusza ocen z załączeniem protokołu z egzaminu. Podobnie, jak dla ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny. Należy podkreślić jednak, że rozporządzenie nie precyzuje takich szczegółów. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym – jak wyżej - może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
Podstawa prawna: 1. Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.); 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Klasa IV w roku szkolnym 2020/2021 będzie liczyła 28 uczniów. Obowiązuje więc podział na języku angielskim. Czy do podziału potrzebne jest przeprowadzenie diagnozy, aby utworzyć grupę zaawansowaną i mniej zaawansowaną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września tego roku szkolnego wprowadziliśmy w szkole modyfikację programów nauczania polegającą na tym, że raz w miesiącu (moduł tygodniowy) uczniowie realizują podstawę programową kształcenia ogólnego ucząc się w grupach mieszanych wiekowo przy użyciu aktywnych metod pracy, szczególnie projektowych. Nadmienię również, że szkoła zadbała o wprowadzenie stosownych zapisów do Statutu Szkoły, podjęła uchwałę o wprowadzeniu takich zmian, przygotowała szczegółowy program modyfikacji. Szkoła zapewniła równy dostęp do tych zajęć wszystkim uczniom, zapewniła pomieszczenia, wykwalifikowaną kadrę, niezbędne pomoce dydaktyczne (np. mapy, książki, komputer…). Uczniowie muszą mieć kredki, papier, nożyczki, klej itp. … zaproponowano rodzicom, żeby wpłacali pieniądze na ten cel 10 zł miesięcznie i szkołą zakupi wszystkie materiały do zajęć. Jeśli rodzic nie będzie chciał to nie musi, może na dane zajęcia przynosić to co trzeba. Jeden z rodziców złożył skargę w KO podważając działania szkoły. KO uznało działania szkoły jako działania o znamionach innowacyjnych (wg nas to nie są innowacje, a modyfikacje i korzystanie z tego co w edukacji się dzieje i jest opisane w literaturze) i zaleciło wprowadzić to działanie zgodnie z rozporządzeniem MEN o innowacjach i eksperymentach ze szczególnym uwzględnieniem paragrafu 2 ustępu drugiego. Pytanie: Czy KO może narzucić szkole wdrażanie takiego działania wg tego rozporządzenia? Czy kupowanie przez dzieci przyborów do zajęć można uznać za naruszanie prawa do bezpłatnej nauki? (nożyczki, klej, papier, kredki, mazaki, składniki na sałatkę…). Czy szkoła musi prosić organ prowadzący o zgodę na swoją działalność, jeśli nie potrzebuje dodatkowych środków na dokonywane zmiany organizacyjne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w czasie nauczania zdalnego organ prowadzący może żądać od dyrektora potwierdzenia zrealizowanych przez nauczyciela godzin ponadwymiarowych np. screenów lekcji, prac domowych uczniów itp.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może przyjąć do niepublicznego przedszkola dziecko w wieku 2 lat? Czy mogą być jakieś konsekwencje takiej decyzji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi kontraktowemu, który ukończył studia podyplomowe z zakresu organizacji i zarządzania, organ prowadzący, którym nie jest jednostka samorządu terytorialnego, może powierzyć stanowisko dyrektora przedszkola? Ponadto nauczyciel jest w trakcie odbywania stażu na stopień nauczyciela mianowanego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe