Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Integracyjna klasa I stworzona w sierpniu 2022 r. ma 5 uczniów z orzeczeniami. Jedna uczennica z niepełnosprawnością sprzężoną – niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym oraz niepełnosprawność ruchowa (autyzm, w tym zespół Aspergera). Zatrudniony jest nauczyciel dla tej uczennicy w wymiarze 19h tygodniowo. W orzeczeniu zalecono zatrudnienie dodatkowo nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej – uczeń takowego nie ma. Nauczyciel przydzielony do uczennicy z niepełnosprawnością umiarkowaną kończy studia z zakresu pracy z dziećmi z zespołem Aspergera. Troje uczniów z niepełnosprawnością w stopniu lekkim. Czy należy dodatkowo do tej klasy zatrudnić nauczyciela współorganizującego proces kształcenia? Liczba godzin nauczyciela musi być taka sama, co liczba zajęć edukacyjnych uczennicy z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną? Czy ten sam nauczyciel współorganizujący proces kształcenia może być przydzielony jednocześnie dla pozostałych 5 uczniów?
Stosownie do § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Z powyższego przepisu wynika, że nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego zatrudnia się w szkole, a nie do klasy czy do ucznia. W oddziałach integracyjnych nie zatrudnia się nauczycieli dla konkretnych uczniów. Zadaniem nauczyciela wspomagającego jest współorganizowanie warunków kształcenia ucznia, a nie asystowanie uczniowi w klasie. Oczywiście jeżeli szkoła ma możliwości, to może zatrudnić dwóch nauczycieli wspomagających, ale nie jest to obowiązek. Dyrektor szkoły podejmuje taką decyzję uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku z pełnioną funkcją dostałam polecenie dokonania oceny pracy nauczyciela. Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: Ile dni od przekazania projektu oceny pracy muszę sporządzić kartę oceny pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niepubliczne przedszkole otrzymało pismo z sąsiedniej gminy o przedstawienie rozliczenia pobytu dziecka w przedszkolu i przedstawienie dowodów wpłat rodziców za ostatnie dwa miesiące. Kontaktowałam się z urzędem i wójt stwierdził, że wstrzymał dotacje, bo nie będzie płacił za dziecko, które nie uczęszcza do przedszkola, bo rodzic jest na zasiłku COVID-19. Przedszkole ma umowę z rodzicem, a przez te dwa miesiące dziecko nie przychodziło, bo mama korzystała z zasiłku i nie mamy wpłat, ponieważ zwolniliśmy wszystkich, którzy nie przyprowadzają dzieci. Dziecko wraca w sierpniu. Czy wójt może wstrzymać dotacje? Czy jest na to jakaś podstawa prawna? Co ma w tym przypadku zrobić przedszkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole jest zatrudniony nauczyciel, który ukończył pedagogikę wczesnoszkolną i studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki. Czy te studia podyplomowe dają nauczycielowi kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej? Czy taki nauczyciel ma kwalifikacje jako nauczyciel wspomagający dla ucznia kl. II (orzeczenie o kształceniu specjalnym - niepełnosprawności sprzężone-upośledzenie w stopniu znacznym i słabowidzenie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ukończone studia podyplomowe z wychowania przedszkolnego i podyplomowe studia z przygotowania pedagogicznego oraz ukończony kurs kwalifikacyjny z zarządzania oświatą i stopień awansu nauczyciela kontraktowego dają możliwość zajmowania stanowiska dyrektora przedszkola niepublicznego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba prowadząca niepubliczne przedszkole, pełniąca funkcje dyrektora i pobierająca wynagrodzenie z tego tytułu powinna podpisać jakąś stosowną umowę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe