Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy szkoły publicznej ogólnodostępnej ... szkoły podstawowej. Mamy w szkole ucznia, który ma orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie PPP o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych. Uczeń w stopniu upośledzenia głębokiego, leżący w zaleceniach PPP ma zapisane: 1. Zajęcia indywidualne zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w oparciu o indywidualny program IPET; 2. systematyczną rehabilitację ruchową, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy; 3. rehabilitację metodą Bobath oraz PNF. Zatrudniając nauczyciela do pracy z tym dzieckiem mam do dyspozycji ludzi, którzy spełniają realizację pierwszego zalecenia... jednak nie posiadają uprawnień do rehabilitacji. Czy mogę zatrudnić do pracy z dzieckiem nauczyciela z oligofrenopedagogiką, który będzie realizował zadanie 1 i rehabilitanta bez przygotowania pedagogicznego, który będzie realizował zadanie 2 ???
Organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529).
1. Dyrektor ma obowiązek przydzielenia tych zajęć nauczycielowi, który posiada kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (§ 6. 1.) A to oznacza, że w opisanym przypadku do realizacji zalecenia Nr 1 z orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych musi być to nauczyciel z kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki. Nauczyciel ten musi realizować z dzieckiem zajęcia w wymiarze 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie. Godzina zajęć trwa 60 minut. Zajęcia obejmują w szczególności:
1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
5) rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności. Nauczyciel prowadzący z tym dzieckiem zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze musi – we współpracy z opracować dla niego indywidualny program zajęć zawierający:
- cele realizowanych zajęć;
- metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć;
- zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.
Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący zajęcia nauczyciel we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z tym dzieckiem, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz obserwacji funkcjonowania dziecka podczas zajęć. Indywidualny program zajęć to nie jest IPET, bo ten opracowuje się tylko dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
2. Jeśli idzie o wskazania zawarte w orzeczeniu a dotyczące systematycznej rehabilitacji ruchowej, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy oraz rehabilitacji metodą Bobath oraz PNF – to trzeba zauważyć, że nie są to wskazania dla szkoły a dla rodziców, którzy powinni zgłosić dziecko do specjalistycznej poradni rehabilitacyjnej. Szkoła ogólnodostępna nie jest bowiem placówką, która realizuje wskazania medyczne finansowane przez NFZ Zatem – dyrektor szkoły na zatrudnienie rehabilitanta dla tego ucznia musiałby mieć zgodę organu prowadzącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownik jest zatrudniony na 5/18 etatu. Od 1 września 2017 nauczyciel będzie realizował dodatkowo 2 godz.zajęć objętych nauczaniem indywidualnym: Czy 2 godziny tych zajęć można wykazać w nadgodzinach. Ze względu na stan zdrowia uczniowie korzystają ze zwolnienia lekarskiego i nie zawsze zaplanowane zajęcia są realizowane. Czy zwiększyć pensum z 5/18 na 7/18 ? Co w przypadku niezrealizowanych godzin?
- Pracownik obsługi szkoły dostarczył zaświadczenie wystawione przez powiatowy urząd pracy potwierdzające odbywanie stażu przez 6 m-cy (na podstawie art. 53 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). W zaświadczeniu nie ma informacji, że bezrobotny pobierał w tym czasie stypendium z tytułu odbywania stażu.
Czy na podstawie tego dokumentu pracownikowi można zaliczyć okres odbywania stażu do wysługi lat?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na sytuację (przedszkole): 4.12.2017 r. odbyło się postępowanie na stopień nauczyciela dyplomowanego który nauczyciel uzyskał. 27.12.2017 r. ten sam nauczyciel złożył wniosek o udzielenie urlopu dla podratowania zdrowia. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie. Z jakiej tabeli od 1.01.2018 r. powinno się temu nauczycielowi naliczyć wynagrodzenie - z nauczyciela mianowanego czy dyplomowanego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1.Jaka odprawa dla pracownika niepedagogicznego Przedszkola samorządowego, który po przepracowaniu w jednostce 21 lat przechodzi na zasiłek przedemerytalny? Ogólny staż pracy 37 lat.; 2.Pracownik Szkoły niepedagogiczny przepracował 10 lat w jednostce. Ogółem 30 lat pracy. Odchodzi w lipcu na emeryturę. Jaka przysługuje odprawa dla tego pracownika?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 września zatrudniliśmy nauczyciela na 4/18 etatu, nasza szkoła jest dla niego drugim miejscem pracy. W pierwszym miejscu pracy ma 13/18 etatu, w naszej szkole – 4/18 etatu oraz w trzecim miejscu – 4/18 etatu. W pierwszym miejscu ma płaconą wysługę lat. Co z wysługą lat w naszej szkole? Sumarycznie we wszystkich szkołach nauczyciel ten przekracza etat. Czy wysługa lat przysługuj mu w naszej szkole?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe