Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dzień wolny od zajęć dydaktycznych - Interpretacja prawna.
Dzień wolny od zajęć dydaktycznych to określenie wynikające z art. 74 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela ( tekst jedn.: Dz.U. z 2016r. poz. 1379 z późn.zm.) i odnoszące się do Dnia Edukacji Narodowej. Nie jest tożsame z pojęciem określonym w Kodeksie pracy jako dzień wolny od pracy. Dzień 14 października został uznany za święto wszystkich pracowników oświaty, ale nie jest dniem wolnym od pracy, a jedynie od zajęć lekcyjnych. Ustawodawca nie użył bowiem w art.74 szerszego określenia „zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze” występującego we wcześniejszych przepisach ustawy Karta Nauczyciela na oznaczenie zajęć wchodzących w skład pensum nauczycielskiego. Przyjmuje się zatem, iż dzień 14 października nie jest świętem ustawowo wolnym od pracy w szkołach, a jedynie nie prowadzi się w tym dniu zajęć lekcyjnych. Nie jest więc dniem wolnym od zajęć innego rodzaju, np. placówkach o pracy ciągłej. W praktyce, w tym dniu w szkołach organizuje się okolicznościowe imprezy, spotkania itp. jednak z tytułu udziału w imprezach, sprawowania opieki nad uczniami bądź pełnienia dyżurów nauczycielowi nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie lub inny dzień wolny od pracy.
Dyrektor szkoły, w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 46, poz. 432, z późn. zm.) może ustalić dodatkowe dni, w których nie będą odbywać się zajęcia dydaktyczne. Nie oznacza to jednak, że będą to dni wolne dla nauczycieli, ponieważ szkoła musi zorganizować uczniom opiekę.
Przepis § 5 rozporządzenia pozostawia dyrektorowi dość dużą swobodę, wskazując – oprócz limitu liczby dni - jedynie ogólnikowo, że powinien wziąć pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły lub placówki. Z kolei § 6a rozporządzenia nakłada na szkołę dwa obowiązki:
1) zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych w dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno – wychowawczych ustalonych przez dyrektora - na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego oraz
2) poinformowania rodziców (prawnych opiekunów) o możliwości udziału uczniów w zajęciach wychowawczo-opiekuńczych.
Z powyższego wynika, że uczeń, który nie bierze udziału w zajęciach dydaktycznych, może skorzystać z innych zajęć organizowanych w tych dniach w szkole (np. zajęć świetlicowych). Szkoła nie powinna ograniczać uprawnień uczniów do skorzystania z opieki szkoły poprzez wskazanie, że jest ona organizowana tylko dla tych, których rodzice wcześniej zadeklarują udział swoich dzieci. Opieką powinni zostać objęci wszyscy uczniowie, którzy w danym dniu wolnym od zajęć, przyjdą do szkoły.
Te dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno - wychowawczych nie są dniami wolnymi od pracy dla nauczycieli. Nauczycielom nie przysługuje dzień wolny od pracy ani urlop wypoczynkowy. W takie dni nauczyciele realizują dla uczniów zajęcia wychowawczo – opiekuńcze, a o ich organizacji decyduje dyrektor szkoły. Muszą więc świadczyć pracę, (a przynajmniej być w gotowości do świadczenia pracy – pozostawać do dyspozycji dyrektora, który może im wyznaczyć wykonywanie innych czynności) w wymiarze równym liczbie godzin zaplanowanych w tygodniowym planie pracy, chyba że dyrektor uzna za konieczne zrealizowanie większej ich liczby. Może także się okazać, że dyrektor uzna, np. na podstawie rozpoznania, ilu rodziców deklaruje udział ucznia w zajęciach organizowanych przez szkołę, że tylko część nauczycieli będzie prowadziła zajęcia opiekuńczo – wychowawcze. W takim przypadku pozostali nauczyciele, którzy nie zostali wyznaczeni do opieki, będą wykonywali czynności zlecone przez dyrektora (np. związane z doskonaleniem zawodowym). Ponieważ jest to dzień pracy dla nauczycieli, nieobecność nauczycieli musi być tak samo usprawiedliwiana jak w inne dni pracy szkoły.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły – nawet jeżeli przekroczy limit określony w § 5 ust. 1 rozporządzenia – może, w porozumieniu z organem prowadzącym, ustalić inny dodatkowy dzień wolny od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających na ten dzień w wybraną sobotę. Pomimo, iż przepisy nie zawierają żadnej regulacji odnośnie dodatkowych dni wolnych ustalanych za zgodą organu prowadzącego, mając na uwadze iż również one nie oznaczają dni wolnych od pracy dla nauczycieli, należy przyjąć, iż również w takich wyjątkowych okolicznościach dyrektor szkoły powinien zapewnić organizację opieki nad uczniami i o możliwości skorzystania z niej poinformować rodziców uczniów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Bardzo dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi ekspertów.Bardzo proszę o wzory pism, związanych z przekształceniem szkoły podstawowej sześcioklasowej w ośmioklasową, które jako dyrektor szkoły mam przedstawić do 15 maja każdemu nauczycielowi. Proszę również o wzór umowy zmiany dla nauczyciela, którego chce przydzielić z etatu nauczyciela na etat świetlicy ze względu na organizacje pracy szkoły (mniejsza liczba klas I od nowego roku). Czy również pracownikom niepedagogicznym mam przedstawić na piśmie taka informację. I druga sprawa poproszę o wzory pisma skierowanego do związków zawodowych w związku z opiniowaniem arkusza organizacyjnego. Które informacje z arkusza mam podać do wiadomości czy tzw. płachtę ze wszystkimi przydziałami nauczycieli czy ogólnie? Podobnie jakie informacje mam podać na radzie pedagogicznej i czy opinia ma być w formie uchwały? (poproszę o wzór). Dziękuję
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy Szkołą Podstawową powstałą w wyniku przekształcenia gimnazjum. Wpłynęło nam orzeczenie z Poradni Psych.Pedagog.o potrzebie kształcenia specjalnego od 1.09 dla ucznia klasy drugiej szkoły podstawowej z orzeczonym "autyzmem, w tym zespołem Aspergera".
Z dniem 1.09. zmieniają się przepisy, w jaki sposób, na podstawie których przepisów i z jakimi kwalifikacjami zatrudnić nauczyciela dla w/w ucznia?
Dziękuję za pomoc gdyż jest to dla nas sytuacja nowa.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony w placówce nieferyjnej w wymiarze 5/20 etatu. Pracuje 5 godzin jeden raz w tygodniu. Ma 11 godzin zaległego urlopu wypoczynkowego i 48 godzin za okres od stycznia do sierpnia 2019 (31.08.19 nastąpi rozwiązanie umowy o pracę). Jego dobowy wymiar czasu pracy to 10 godzin. Mając 59 godzin urlopu, odejmuję mu 10 godzin urlopu za każdy dzień, więc do końca sierpnia ma do wykorzystania 5 dni i 9 godzin. Jak udzielić tych 9 godzin?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka z dniem 31 marca 2017 roku rozwiązuje ze mną umowę o pracę w związku z przejściem wcześniejszą emeryturę (do 31 XII 2008 roku nabyła te prawa. Od 3 kwietnia 2017 do końca roku szkolnego (do 30 czerwca 2017) będę chciała zatrudnić ją na niepełny etat . Uczy w klasie III szkoły podstawowej i chciałabym aby poprowadziła klasę do końca. Moje pytanie dotyczy jej urlopu. Czy mam jej wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop? Jeżeli tak to w jakim wymiarze oraz kiedy mam to zrobić.
- Witam. Mam pytanie dotyczące zwrotu kosztów za dojazd do ucznia ( 15 km), któremu przyznano nauczanie indywidualne. Organ prowadzący twierdzi, że nauczycielom taki zwrot się nie należy.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe