Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Gdzie mogę znaleźć zapis mówiący, że godziny zajęć terapii dla dzieci z orzeczeniem nie mogą być realizowane w godzinach z podstawy programowej?
Informuję, że od 1 września 2017r. nie istnieje taki przepis. Albowiem, obowiązujące obecnie rozporządzenie MEN z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649) nie reguluje już wymiaru czasu realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Czas ten wynika jednak z art. 13 ustawy Prawo oświatowe, w którym jest mowa, że przedszkolem publicznym jest przedszkole, które zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie. Zatem wszystkie działania na rzecz dziecka powinny być zrealizowane w czasie zapewnianym przez organ prowadzący oraz w czasie pobytu dziecka w przedszkolu, jaki zadeklarowali jego rodzice. To oznacza, że zarówno zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak i zajęcia rewalidacyjne dla dziecka niepełnosprawnego powinny być wtedy realizowane. Potwierdza to także sposób opisu zadań przedszkola i warunków realizacji podstawy programowej określony w/w rozporządzeniu w § 12 ust. 4 i ust 5., które nie reguluje odrębnie zasad organizacji zajęć specjalistycznych, a wskazuje jedynie, że: Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej miał zastępstwo w kl. V - j. angielski; prowadził zajęcia opiekuńcze. Jest to nauczyciel mianowany. Jaką stawkę należy mu wypłacić za 1 godz.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel przebywający na urlopie zdrowotnym może pełnić funkcję społecznego kuratora sądowego
Czy w tym przypadku ma zastosowanie art.73.7 KN? Czy pełnienie funkcji społecznego kurator można uznać za inną działalność zarobkową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem osobą pełniącą obowiązki dyrektora szkoły - 16 maja stawałam do konkursu na dyrektora. W pracach komisji konkursowej z organu prowadzącego uczestniczyli: wicestarosta, etatowy członek zarządu i przewodniczący komisji edukacji. Moje pytanie brzmi; 1. Czy w pracach komisji może uczestniczyć wicestarosta jako osoba pełniąca funkcję w organie prowadzącym?; 2. Drugi członek komisji - przewodniczący komisji edukacji (funkcja w organie), jest jednocześnie kolegą mojej kontrkandydatki w konkursie (razem pracują w jednej szkole). Czy taka sytuacja jest zgodna z przepisami? Nadmieniam, że ta pani wygrała konkurs.; 3. Zarząd powiatu podjął uchwałę o rozstrzygnięciu konkursu już następnego dnia, nie czekając na ewentualne odwołania. Czy uchwała została zgodnie z procedurami/przepisami?; 4. 19 maja złożyłam pismo do starosty zgłaszając zastrzeżenia dotyczące zasadności i poprawności powołania członków komisji konkursowej. Do chwili obecnej,tj. do 14.06., nie otrzymałam odpowiedzi w tejże sprawie. Jaki termin ma organ na odpowiedź?; 5. W swoim piśmie nadmieniłam również, że koncepcja rozwoju szkoły przedstawiona przez kontrkandydatkę oparta była na nieprawdziwych informacjach o szkole, często obrażających pracę nauczycieli i rodziców. Poza tym zdecydowana większość tejże koncepcji była kopia z innej szkoły.
Bardzo proszę o możliwie szybką odpowiedź, gdyż nie wiem. co dalej robić.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy zespołem szkolno-przedszkolnym (przedszkole i szkoła podstawowa). Od godziny 14.40 w przedszkolu zostaje 4 dzieci, a w szkole w świetlicy 10 uczniów. Organ prowadzący nie chce przyznać dodatkowych godzin w przedszkolu dla czwórki dzieci, co dla rodziców czynnych zawodowo jest poważnym problemem. Dzieci z przedszkola nie mogą zostać zapisane do świetlicy. Jaką formę organizacyjną zgodnie z prawem powinny przyjąć zajęcia opiekuńcze dla tej grupy, aby mogły nią być objęte na jednej godzinie zarówno dzieci z przedszkola jaki i uczniowie szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuje bardzo za poprzednią odpowiedź. Następne pytanie poproszę o wzór uchwały z podstawą prawną o ukończeniu szkoły podstawowej w roku 2018/19 oraz wzór uchwały w sprawie zaliczenia egzaminu poprawkowego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe