Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ile godzin dyrektorskich jest dopuszczalnych w gimnazjum? Kiedy nastąpiła ostatnia zmiana liczby tych godzin?
Załącznik nr 3 do Rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych: 3. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między: 1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych w ust. 2 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych,a 2) sumą godzin określonych w ust. 1 pkt 1. • suma godzin wynikająca z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin: 90 • faktyczna liczba tygodni: trzeba obliczyć, odliczając od wszystkich tygodni w roku szkolnym dni wolne i święta; średnio jest to 35/36 tygodni • suma godzin określonych w ust. 1 pkt 1: 2825 90 x 35 tygodni = 31503150 - 2825 = 325 Licząc w ten sposób wyjdzie tych godzin ok. 3 na rok (a jest to wzór wyliczenia podany przez MEN). W rzeczywistości dyrektor ma do dyspozycji w trzyletnim cyklu kształcenia tylko 2 dodatkowe godziny."Stare" godziny dyrektorskie zniknęły z ramówki, w zamian dodano te 2 dodatkowe godziny potrzebne na zrealizowanie podstawy programowej: • Minimalna liczba godzin na zajęcia obowiązkowe nie uległa zmianie i wynosi 2825. • Tygodniowy wymiar tych godzin dzielony jest przez 32 (według ustawodawcy tyle czasu wystarczy na zrealizowanie podstawy programowej), co daje 88 godzin tygodniowo (cały czas w trzyletnim cyklu). • W nowym rozporządzeniu określono tygodniowe liczby godzin na 29, 30 i 31, co w sumie daje 90. Różnica między 90 a 88 daje te 2 godziny dodatkowe przeznaczone dowolnie na obowiązkowe zajęcia z ramówki. „Ramówka”, w tym godziny do dyspozycji dyrektora i podstawa programowa nowego rozporządzenia obowiązuje od 1 września 2012 r. w: 1. klasach I i IV szkoły podstawowej, 2. klasie I gimnazjum, 3. klasie I szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, technikum, szkoły policealnej i szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz w klasie wstępnej liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi. W arkuszu organizacyjnym dla klas, w których wdrożona zostanie nowa ramówka godziny do dyspozycji dyrektora mogą być przeznaczone na: zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Wymiar tych godzin jest ustalany na cykl edukacyjny (np. 3-letni) w sposób określony w poszczególnych załącznikach do rozporządzenia i stanowi on różnicę między sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla poszczególnych klas przez faktyczną liczbę tygodni nauki w poszczególnych latach szkolnych, a sumą godzin przewidzianych na realizację poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych w całym okresie nauczania. Godziny do dyspozycji dyrektora wynikające z różnicy sumy godzin ustalonych do zrealizowania w każdej klasie (kl. I – 29, kl. II – 30, kl. III – 31, razem: 90) i sumy godzin wynikających z minimum określonego dla poszczególnych zajęć edukacyjnych (88) = 2 godziny w wymiarze tygodniowym na 3-ci etap w trzyletnim cyklu kształcenia w gimnazjum. Proponuję przeglądnąć nasze ramowe plany znajdujące się na str. WWW.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. Załącznik nr 3 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA GIMNAZJUM, W TYM GIMNAZJUM SPECJALNEGO, Z WYJĄTKIEM GIMNAZJUM SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM, p. 3, 4:3. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia, stanowi różnicę między: 1) sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych w ust. 2 pkt 1 przez faktyczną liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych, a 2) sumą godzin określonych w ust. 1 pkt 1.4. Wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia, ustala w każdym roku szkolnym dyrektor szkoły, z uwzględnieniem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z nowymi przepisami związki zawodowe będą opiniować projekt arkusza organizacji pracy szkoły. W arkuszu znajdują się dane osobowe nauczycieli. Czy związki zawodowe mogą mieć do nich dostęp? W szkole jest jeden nauczyciel należący do związków (międzyzakładowa organizacja solidarność), a na terenie gminy działa ZNP - który związek opiniuje? Tylko ten do którego należny nauczyciel? A jak nie ma żadnego związkowca wśród nauczycieli w danej szkole to jaki związek opiniuje arkusz?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole funkcjonuje CKU. W ramach CKU planujemy uruchomić KKZ w kwalifikacji A.65. Czy potrzebna będzie opinia powiatowej i wojewódzkiej Rady Zatrudnienia? Art. 39 ust 5 znowelizowanej ustawy o systemie oświaty mówi o potrzebie zasięgnięcia ww opinii w przypadku ustalenia zawodów w których szkoła kształci, nie ma tam mowy o kwalifikacji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący ma prawo żądać od dyrektora kserokopii orzeczeń uczniów, którzy są w klasach integracyjnych? Jest to wymagane jako załącznik do projektu arkusza organizacyjnego, który został złożony przez dyrektora. Organ zaznaczył, że kserokopie orzeczeń mają być bez danych wrażliwych. Proszę o odpowiedź w tej sprawie gdyż uważam, że takie żądanie ze strony organu jest nieuprawnione. Pragnę dodać, że do arkusza organizacyjnego dołączyłam wykaz nazwisk z nr orzeczeń z zaznaczeniem na jaki okres zostały wydane.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy związki zawodowe muszą opiniować przydział nagród dyrektora i typy do nagrody wójta /burmistrza z okazji Dnia Edukacji Narodowej? Czy mogą widzieć kwoty przyznanych nagród?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przedmiotu w czerwcu zwróciła się z pismem, aby w planie zajęć klasy II ująć dodatkową godzinę języka polskiego (czyli 5). Prośbę uzasadnia poślizgiem realizacji podstawy programowej (pismo podpisali rodzice uczniów). W związku z tym, czy mogę zwiększyć temu oddziałowi liczbę godzin j. polskiego, czy mogę zamieścić tę godzinę w planie oraz czy mogę uznać, że w ten sposób nauczycielka będzie realizować jedną godzinę z Karty Nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe