Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak dokonać korekty różnic? W wyniku spisu z natury a zapisami w księdze inwentarzowej powstała różnica w kwocie odpowiadającej środkom trwałym w użytkowaniu (wyposażenie szkoły), jak dokonać korekt?
Na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.) zwanej dalej u.r. w szkole powinny obowiązywać zasady (polityka) rachunkowości. Zasady te powinny m.in. określać metody wyceny aktywów i pasywów oraz sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym zakładowy plan kont, ustalający wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej. Szkoła powinna prowadzić księgę inwentarzową, w której ewidencjonuje posiadane środki trwałe i oznacza poszczególne składniki majątku numerami inwentarzowymi, co pozwala na ich identyfikację z zapisami w księdze. Zasadą jest, że środek trwały powinien być wprowadzony do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania go do używania w prowadzonej działalności. Późniejszy termin wprowadzenia środka trwałego do ewidencji jest jego ujawnieniem (art. 16d ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz. U. z 2014 r., poz. 581). W toku inwentaryzacji dokonuje się także porównania wartości poszczególnych środków trwałych z danymi ksiąg rachunkowych.
Ujawnienie środka trwałego, stwierdzenie jego braku podczas lub stwierdzenie różnic wartości inwentaryzacji przeprowadzonej na podstawie art. 26 u.r., musi skutkować jego udokumentowaniem, wyjaśnieniem i powiązaniem z zapisami ksiąg rachunkowych. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 u.r.). Przyczyny powstania różnic inwentaryzacyjnych określa komisja inwentaryzacyjna w protokole wraz z wnioskami co do sposobu ich rozliczenia, powołana przez dyrektora na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 289). Różnice ilościowe lub wartościowe mogą mieć postać niedoborów lub nadwyżek. Różnice te mogą być pozorne (wynikające z błędów w przeprowadzonej inwentaryzacji lub z błędów w prowadzeniu ewidencji księgowej) albo rzeczywiste. Ujawnia się je na koncie 240 – Pozostałe rozrachunki oraz należy dokonać zapisów na odpowiednich kontach, ukazujących zwiększenie lub zmniejszenie wartości poszczególnych składników majątkowych. W przypadku niedoboru księguje się: Wn konto 240, Ma na odpowiednim konto składnika majątku. Nadwyżkę ujmuje się w księgach zapisem: Wn na odpowiednim koncie składnika majątku, Ma konto 240.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel do 29 lutego br. przebywał w stanie nieczynnym, 2 marca otrzymał świadectwo pracy. Nauczyciel obecnie nie pracuje, a prawo do emerytury nabędzie 5 lipca br. Czy nauczyciel ma prawo do świadczeń z ZFŚS przyznawanych w czerwcu br.?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy są przepisy regulujące wymiar etatu na stanowisku bibliotekarza w stosunku do liczby uczniów w szkole.
- Czy pracownik obsługi (np. opiekun z autobusu lub inna osoba) może mieć zlecone przez dyrektora przeprowadzanie uczniów między budynkami szkoły na zajęcia lekcyjne? W jaki sposób to uregulować? Proszę o podstawę prawną.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy powrotu ucznia zza granicy. Uczeń dwa lata realizował obowiązek szkolny w gimnazjum w Holandii. Trzecią klasę gimnazjum chce kontynuować w Polsce. W programach nauczania są duże rozbieżności. Uczeń w holenderskiej szkole nie miał kilku przedmiotów (chemii, geografii, języka niemieckiego, historii). Ma bardzo duże zaległości. Czy z przedmiotów, których tam nie realizował powinien zdawać egzaminy, czy zasady ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami poszczególnych przedmiotów.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli dyrektor placówki niepublicznej(bez uprawnień szkoły publicznej)powziął informację ,że uczeń jest ubezwłasnowolniony, czy może żądać od rodziców informacji ,który z nich jest opiekunem prawnym dla dziecka?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe