Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Uczeń z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją wymaga głównie indywidualnego wsparcia w zakresie form i metod pracy, odpowiedniego doboru środków i pomocy...

PORADA PRAWNA

12 listopada 2017 Prawo oświatowe

Jak dostosować pracę z uczniem, który ma afazję. Proszę o przykładowy IPET. Jaka dokumentacja powinna być w szkole?

Uczeń z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją wymaga głównie indywidualnego wsparcia w zakresie form i metod pracy, odpowiedniego doboru środków i pomocy dydaktycznych, zapewnienia szczególnych warunków edukacji. Istotne z punktu widzenia dysfunkcji ucznia może być zapewnienie odpowiednich pomocy i środków dydaktycznych. Ma tu znaczenie wielkość pomocy, ciężar, możliwość manipulowania nimi lub ograniczenie ich ruchomości np.: odpowiednie dostosowanie podręcznika. Możliwe jest np.:

- zastosowanie narzędzi pisarskich z pogrubionymi uchwytami, odpowiednich nakładek na długopis, podpórek stabilizujących, itp.;

- wykorzystanie pojedynczych kartek z podręcznika zamiast całej książki, przygotowanie materiałów dla ucznia w formie najistotniejszych informacji z lekcji;

- zaznaczenie kolorem w podręczniku istotnych fragmentów;

- korzystanie z podręcznika w wersji elektronicznej;

- zastosowanie rzepów i magnesów (lub zwyczajne przyklejenie kartki) w celu stabilizacji pomocy;

- wykorzystywanie w pracy z uczniem gotowych tabel, schematów np. do uzupełnienia przez wklejenie odpowiedniego fragmentu, bez konieczności rysowania diagramów, wykresów itp. 

- zastosowanie pomocy ułatwiających komunikację alternatywną i wspomagającą (zestawy symboli np. piktogramy, tablice i książki do komunikacji);

- dostosowanie miejsca pracy, tak aby uczeń mógł przyjąć prawidłową pozycję siedzącą, zwłaszcza przez dłuższy czas, bez zmęczenia;

- dostosowanie celów edukacyjno-terapeutycznych tak, by odpowiadały indywidualnym potrzebom i możliwościom ucznia;

- umożliwienie uczniowi pełnej komunikacji - zwłaszcza, gdy dziecko jest niemówiące, lub jego mowa jest znacznie zniekształcona;

- rozwijanie zainteresowań ucznia i zdobywanie przez niego doświadczeń;

- zachęcanie ucznia do podejmowania częstych interakcji społecznych i zawierania przyjaźni;

- dawanie uczniowi okazji do wykazywania się samodzielnością;

- stopniowanie trudności tak, aby nie stawiać przed uczniem zadań przekraczających jego możliwości oraz wychodzić od zadań prostych, sukcesywnie zwiększając ich stopień trudności.

W przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wymaganą dokumentacją jest przede wszystkim:

- Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – opracowany zgodnie ze wskazaniami § 6.1-2 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1578).

- Dziennik zajęć rewalidacyjnych

- Dziennik zajęć innych – zajęć stanowiących formę pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi w szkole.

Przykładowy IPET znajdą Państwo tutaj: https://www.nadzor-pedagogiczny.pl/ipet-dla-ucznia-z-afaza/2492

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Podstawa prawna

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT