Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak należy realizować treści edukacji zdrowotnej z zajęć wf? Czy podajemy je w trakcie zajęć praktycznych czy mają stanowić oddzielny blok teoretyczny w ramach wf?
Nauczyciele powinni korzystać ze wskazówek doradców metodycznych lub gotowych programów nauczania zatwierdzonych przez MEN, albo też opracować sami na podstawie uprawnień ustawowych
Edukacja zdrowotna np. w kl. IV obejmuje:
1. W zakresie wiedzy. Uczeń: 1) opisuje jakie znaczenie ma aktywność fizyczna dla zdrowia; 2) opisuje piramidę żywienia i aktywności fizycznej; 3) opisuje zasady zdrowego odżywiania; 4) opisuje zasady doboru stroju do warunków atmosferycznych w trakcie zajęćruchowych.
2. W zakresie umiejętności. Uczeń: 1) przestrzega zasad higieny osobistej i czystości odzieży; 2) przyjmuje prawidłową postawę ciała w różnych sytuacjach.
Np. edukacja zdrowotna w kl. VII-VIII obejmuje:
1. W zakresie wiedzy. Uczeń: 1) wymienia czynniki, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowiei samopoczucie, oraz wskazuje te, na które może mieć wpływ; 2) omawia sposoby redukowania nadmiernego stresu i radzenia sobie z nimw sposób konstruktywny; 3) omawia konsekwencje zdrowotne stosowania używek i substancjipsychoaktywnych w odniesieniu do podejmowania aktywności fizycznej; 4) wymienia przyczyny i skutki otyłości oraz nieuzasadnionego odchudzania sięi używania sterydów w celu zwiększenia masy mięśni; 5) wyjaśnia wymogi higieny wynikające ze zmian zachodzących w organizmiew okresie dojrzewania.
2. W zakresie umiejętności. Uczeń: 1) opracowuje rozkład dnia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem,wysiłkiem umysłowym a fizycznym, rozumiejąc rolę wypoczynku w efektywnymwykonywaniu pracy zawodowej; 2) dobiera rodzaj ćwiczeń relaksacyjnych do własnych potrzeb; 3) demonstruje ergonomiczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnejwielkości i różnym ciężarze.Oznacza to, że o sposobie realizacji tych zagadnień powinien zdecydować nauczyciel wf na podstawie wybranego programu lub opracowanego przez siebie (lub też w zespole nauczycieli) i włączonego do szkolnego zestawu programów nauczania wg procedur ustawowych.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można założyć w szkole podstawowej w pokoju nauczycielskim monitoring. W ostatnim czasie nauczyciele coraz częściej zgłaszają zaginięcie rzeczy osobistych. Pokój nauczycielski jest zamykany na klucz i nikt z zewnątrz nie ma do niego dostępu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica przez 2 lata ma orzeczenie o upośledzeniu w stopniu umiarkowanym. Od 09. 2015 prawdopodobnie będzie miała stopień upośledzenia lekki. Co z nią zrobić? Czy musi rozpocząć klasę pierwszą gimnazjum od początku zgodnie z podstawa programową? Przecież przez 1 rok nie zrealizuje nowej podstawy programowej dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy niepublicznym przedszkolem z oddziałami integracyjnymi. W tym roku pojawiło się u nas dziecko, w którego orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego czytamy: "Z uwagi na brak oddziału specjalnego na poziomie przedszkolnym oraz niepełnosprawność wieloraką najkorzystniejszą formą kształcenia zapewniającą różnorodną pomoc specjalistyczną będzie przedszkolny oddział integracyjny. Uwzględniając niepełnosprawność sprzężoną dziecku przysługuje prawo do stałego wsparcia dodatkowego nauczyciela współorganizującego proces edukacyjny, który podczas pracy na oddziale będzie zaangażowany wyłącznie w pracę z /imię dziecka/"
Czy jeżeli dziecko jest na oddziale, gdzie pracuje nauczyciel prowadzący oraz oligofrenopedagog, czy wystarczy osoba z przygotowaniem pedagogicznym zatrudniona na stanowisku asystenta dziecka niepełnosprawnego lub pomocy nauczyciela – oczywiście zgodnie z orzeczeniem przypisana wyłącznie do tego dziecka?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy wypisując świadectwo w szkole podstawowej wpisujemy w formule ,,był uczniem klasy pierwszej Szkoły Podstawowej nr..., czy Szkoła Podstawowa nr...? Która forma jest poprawna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co z listą dokumentów jakie muszą być w szkole?
Obiecaliście, że "Szczegółowa lista jest w opracowaniu, będziemy starali się udostępnić Państwu na zamknięcie roku szkolnego." i wciąż czekamy...
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe