Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak wprowadzić do planu nauczania w liceum przedmiot na poziomie rozszerzonym, zachowując przy tym tygodniowy wymiar godzin zajęć?
Aby wprowadzić poprawkę do szkolnego planu nauczania, należy dokładnie przeanalizować i przeliczyć zrealizowane godziny zajęć edukacyjnych zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych oraz uwzględnić potrzeby uczniów w tym zakresie.
Co najmniej 2 przedmioty na poziomie rozszerzonym
W myśl pkt 3 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ramowych panów nauczania w szkołach publicznych dyrektor, po zasięgnięciu opinii:
• rady liceum,
• rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego – jeżeli rada liceum nie została powołana,
i uwzględnieniu zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych liceum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera od 2 do 4 przedmiotów.
Co najmniej jednym z przedmiotów rozszerzonych powinna być: historia, geografia, biologia, chemia lub fizyka.
Zatem w pierwszej kolejności jak najszybciej należy zdiagnozować potrzeby uczniów oraz możliwości organizacyjne wprowadzenia przedmiotu historia w zakresie rozszerzonym.
Należy rozważyć wprowadzenie grup oddziałowych lub międzyoddziałowych
Następnie, po dokonanym rozpoznaniu, o ile istnieje taka potrzeba, uwzględniając możliwość tworzenia grup oddziałowych, międzyoddziałowych oraz – za zgodą organu prowadzącego grup międzyszkolnych (pkt 6 załącznika nr 7 rozporządzenia) – należy wprowadzić do szkolnego planu nauczania przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo.
Warto pamiętać, że historia w zakresie rozszerzonym jest realizowana po uprzednim zrealizowaniu jej w zakresie podstawowym (pkt 8 załącznika nr 7).
Niezrealizowane godziny należy nadrobić
Przy dokonywaniu zmian w szkolnym planie nauczania konieczne jest przeliczenie dotychczas zrealizowanych godzin, aby w trzyletnim okresie nauczania na przedmioty w zakresie rozszerzonym i przedmioty uzupełniające było przeznaczonych łącznie co najmniej 870 godzin (pkt 2 załącznika nr 7).
Należy przy tym pamiętać, że tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin nie może przekroczyć 32 godzin w klasie II i 29 godzin w klasie III (pkt 10 załącznika nr 7).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę uaktualnić dokumenty konkurs na dyrektora
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Przedszkole niepubliczne ponosi koszty opału (ekogroszek)w okresie jesienno - zimowym? Czy w związku z takimi zakupami przysługują placówce oświatowej zniżki w zakupie opału, np. o cło?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Ile wynosi kwota wynagrodzenia brutto dyrektora przedszkola niepublicznego zgodnie z obecną sytuacją prawną?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Rada rodziców szkoły podstawowej zwróciła się do organu prowadzącego (gmina) z zapytaniem, czy wyrazi zgodę, aby uczniowie już od klasy 6 mogli uczyć się drugiego języka obcego, a nie jak przewiduje prawo oświatowe od klasy 7, w liczbie 2 godzin tygodniowo.
Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Co w sytuacji gdy ok. 90% rodziców jest zainteresowana takim rozwiązaniem?
Jak powinno się rozwiązać sprawę zakupu podręczników i ćwiczeń?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W Monitorze Prawnym Dyrektora (nr 4-z kwietnia) znajduje się artykuł nt. organizacji kiermaszu i przeprowadzania loterii. Wyjaśnienia, które tam znalazłam dotyczą organizowania tych akcji przez szkołę, jako jednostkę budżetową. 1. Proszę o informację, czy jeśli organizatorem kiermaszu jest samorząd uczniowski, zysk z niego musi wpłynąć na rachunek dochodów szkoły? 2.Jak przedstawia się sytuacja, jeśli impreza dochodowa organizowana jest przez radę rodziców? Czy dochodowa działalność rady rodziców również jest uzależniona od uchwały rady gminy? 3. Czy w tym przypadku dochód z festynu czy innej imprezy, a także zysk z loterii fantowej również będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe